Европейският парламент (ЕП) одобри нови правила за инсталиране на повече зарядни станции за коли, движещи се с електричество или с алтернативни горива, както и регламенти за по-чисти морски горива, съобщава пресслужбата на институцията.
Новите правила са част от пакета „Подготвени за цел 55 през 2030 г.“– планът на Европейския съюз (ЕС) за намаляване на емисиите на парникови газове с най-малко 55% до 2030 г. в сравнение с равнищата от 1990 г. Те целят декарбонизация на транспорта – един от най-големите замърсители в икономиката на блока.
По-лесни за използване зарядни станции
Евродепутатите договориха разпоредби, съгласно които до 2026 г. електрическите зарядни станции с мощност от най-малко 400 киловата (kW) ще трябва да бъдат разположени поне на всеки 60 км по маршрутите на основната пътна мрежа TEN-T, като мощността на мрежата ще се увеличи до 600 kW до 2028 г.
За камиони и автобуси такива зарядни станции трябва да се подсигурят на всеки 120 км. Те следва да бъдат инсталирани на половината от главните пътища на ЕС до 2028 г., с мощност от 1400 kW до 2800 kW, в зависимост от пътя.
Държавите от ЕС трябва да гарантират инсталирането на станции за зареждане с водород на най-малко 200 км по основната TEN-T мрежа до 2031 г.
За потребителите на превозни средства, работещи с алтернативно гориво, трябва да се осигури възможност за лесно разплащане на зарядните пунктове (с платежни карти или безконтактни устройства и без да е необходимо да имат абонамент), а цената на тези горива ще трябва да се показва за киловатчас, килограм или за минута/сесия. Членовете на ЕП гарантираха, че Европейската комисия (ЕК) ще създаде „база данни“ на ЕС относно алтернативните горива до 2027 г., за да се предостави на потребителите информация за наличността, времето за изчакване и цената на различните станции.
По-екологични морски горива
Евродепутатите приеха и нови правила за по-чисти морски горива. По време на преговорите със Съвета на ЕС те гарантираха, че корабите ще трябва постепенно да намалят емисиите на парникови газове, като ограничат количеството парникови газове в използваната от тях енергия (под равнището от 2020 г.) с 2% от 2025 г. до 80% от 2050 г. нататък.
Регламентът ще се прилага за кораби с брутен тонаж от 5000 тона, на които по принцип се дължат 90% от емисиите на въглероден диоксид, и за цялата енергия, използвана на борда на пристанищата на ЕС или между тях, както и за 50% от енергията, използвана при плавания, когато пристанището на заминаване или пристигане е извън ЕС или в най-отдалечените региони на блока.
За да се намали значително замърсяването на въздуха в пристанищата, от 2030 г. нататък контейнеровозите и пътническите кораби ще бъдат задължени да използват електрозахранване на брега за всички нужди от електроенергия, докато са закотвени на кея в големите пристанища на ЕС. Новите правила определят цел от 2% използване на възобновяеми горива от 2034 г., ако ЕК докладва, че през 2031 г. възобновяемите горива от небиологичен произход представляват по-малко от 1% от горивния микс.
Новите правила относно инфраструктурата за алтернативни горива бяха приети с 514 гласа „за“, 52 гласа „против“ и 74 гласа „въздържал се“, а новите правила относно устойчивите морски горива бяха подкрепени с 555 гласа „за“, 48 гласа „против“ и 25 гласа „въздържал се“.
След като Съветът одобри и двата закона, правилата за инфраструктурата за алтернативни горива ще се прилагат шест месеца след влизането им в сила, а правилата за устойчивите морски горива ще се прилагат от 1 януари 2025 г.