Наскоро Юко Кишида, съпругата на министър-председателя на Япония Фумио, осъществи рядко самостоятелно пътуване до Белия дом, за да засади черешово дърво с Джил Байдън, като почете приятелството между двете страни, което ще продължи „вечно и завинаги“, по думите на първата дама на САЩ. Това беше мил символ на тесните връзки между двете нации.
Цената на тези връзки е източник на безпокойство за някои японски корпоративни ръководители, тъй като напрежението между САЩ и Китай нараства. Но на автомобилното изложение в Шанхай, което се проведе около визитата на Юко в САЩ, имаше по-належащи опасения за японските производители на автомобили - как да оцелеят на най-големия автомобилен пазар в света, пише шефката на токийското бюро на Financial Times Кана Инагаки.
Японските производители на коли вече страдат от най-резкия спад на продажбите тази година сред чуждестранните марки в Китай. Компании като Toyota и Honda са изправени пред допълнителни големи рискове, ако не успеят да се справят с бързия напредък на електрическите превозни средства и технологиите за самостоятелно управление на китайските конкуренти. И двете компании обещаха на изложението в Шанхай да увеличат местното производство, за да могат да доставят електромобили на китайските потребители по-бързо.
„Чувствам скрито кризисно усещане, че трябва да ускорим усилията си да правим бизнес на този пазар“, коментира в интервю Коджи Сато, новият главен изпълнителен директор на Toyota.
Това може да е по-трудно, ако икономическото отделяне между САЩ и Китай набира скорост. Сато внимателно избягваше да говори директно дали е необходима изцяло китайска верига за доставки на компанията му, за да се предпази от по-нататъшна ескалация на напрежението. Но практическата трудност на отделянето бе широко отбелязана. И все по-голям брой японски главни изпълнителни директори изразяват загриженост в частни разговори относно това доколко Токио трябва да играе заедно с Вашингтон в дистанцирането от Китай, дори когато заплахите за националната и икономическата сигурност изглежда свързват САЩ и Япония по-здраво.
На повърхността икономическото напрежение почти не се забелязва. Япония наскоро обяви големи ограничения върху износа на оборудване за производство на полупроводници, изпълнявайки своята част от тристранното споразумение със САЩ и Нидерландия, насочено към ограничаване способността на Китай да произвежда чипове от висок клас за военна употреба.
Япония беше и първата, която подписа търговско споразумение със САЩ, обхващащо критичните минерали, необходими за батериите за електрически автомобили, което даде на нейните компании достъп до поне част от зелените субсидии на администрацията на Байдън.
Все пак има хора в Япония, които поставят под въпрос икономическите ползи, предлагани от САЩ за компенсиране на огромните рискове от търговското напрежение с Китай. Джо Байдън стартира търговска инициатива с 12 индо-тихоокеански държави миналия май като част от усилията за противодействие на по-агресивния Китай.
Но Индо-тихоокеанската икономическа рамка вече беше подложена на много критики, тъй като не включва нов достъп до пазара на САЩ за азиатски страни. Също така няма изгледи САЩ да се присъединят към 11-членния азиатско-тихоокеански търговски блок, известен като Всеобхватно и прогресивно споразумение за транстихоокеанско партньорство (CPATPP, в което скоро държавите ще станат 12 с включването на Обединеното кралство). Този блок е наследник на Транстихоокеанското партньорство (TPP), което беше подписано през 2016 г., но от което Доналд Тръмп извади САЩ на следващата година.
И докато Токио обяви контрол върху износа на полупроводниково оборудване, което ще засегне по-голям брой японски компании, отколкото се очакваше, САЩ сигнализираха, че ще търсят още по-строги мерки, като остава неясно дали Япония ще продължи да ги следва.
Хора, запознати с въпроса, казват, че в рамките на японското министерство на търговията има дълбоко разделение между един лагер, който е загрижен за икономическите последици от подобни мерки, и друг, който търси по-агресивни стъпки за по-нататъшно съгласуване на Токио с Вашингтон.
За японските изпълнителни директори политическата несигурност в САЩ е друг фактор за нежеланието им да заложат всичко на съюза на страната си с Вашингтон.
В интервю по-рано тази година Кейджи Коджима, главен изпълнителен директор на Hitachi, открито постави под въпрос концепцията за „френдшоринг“ (разполагане на веригите за доставки в приятелски страни – бел. прев.) „При непрекъснатите промени в геополитическия баланс на силите, откъде да знаем, че нашите приятели днес винаги ще бъдат такива“, пита той.
Тъй като тези опасения не се споделят широко от обществото, понякога може да е трудно да се забележи напрежението, което къкри под повърхността. Но ще бъде опасно да се предположи, че японските компании са сигурни на базата на силното сътрудничество в областта на националната сигурност между Вашингтон и Токио. Напреженията вероятно ще излязат наяве в крайна сметка, ако САЩ не адресират празнините в своята търговска стратегия.