IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Германският финансов министър: Фискалните правила на ЕС трябва да бъдат затегнати

Предложените реформи от ЕК трябва да гарантират стриктно прилагане на рамката, пише за FT Кристиан Линднер

14:32 | 27.04.23 г. 1
Автор - снимка
Създател
Кристиан Линднер. Снимка: Bloomberg
Кристиан Линднер. Снимка: Bloomberg

Стабилните публични финанси са предпоставка за осигуряване на икономически растеж в ЕС. Трябва да гарантираме, че имаме фискални буфери за потенциални бъдещи кризи. Това е особено вярно след последните няколко години, в които всички държави членки положиха финансови усилия, за да се справят първо с пандемията, а след това и с последиците от руската агресия срещу Украйна, пише за Financial Times германският финансов министър Кристиан Линднер.

Европейският Пакт за стабилност и растеж досега не оправдава в достатъчна степен възлаганите му надежди. Имаме нужда от ясни фискални правила, гарантиращи стабилни публични финанси в рамките на ЕС, и трябва да подобрим тяхното прилагане. В момента водим дискусии относно бъдещия дизайн на общата европейска фискална рамка. Нашата цел е да укрепим Пакта за стабилност и растеж, а не да го отслабим. Имаме нужда от повече отчетност.

Европейската комисия представи първоначални идеи за потенциална реформа през ноември. Но тези идеи все още не дефинират в достатъчна степен ясни изисквания за намаляване на дефицитите и съотношенията на дълга или поддържането им на достатъчно ниски нива. Например, комисията предлага въвеждането на двустранни процедури между нея и държавите-членки, когато става въпрос за планове за намаляване на дълга.

Въз основа на така наречения анализ на устойчивостта на дълга, комисията би предложила траектория на разходите на дадена държава-членка за следващите четири години като основа за по-нататъшни двустранни дискусии. Но такива анализи са много чувствителни към промените в основните допускания за дълга и в крайна сметка биха превърнали въпроса за намаляването му в предмет на политически преговори.

Вместо от двустранни процедури и преговори ние имаме нужда от работеща система от фискални правила, която да води до еднакво третиране на всички държави-членки. Трябва да се запази многостранният характер на фискалното наблюдение на ЕС. Това е единственият начин да се запази общото разбиране за разумни публични финанси в съюза.

Общите фискални правила трябва да гарантират бързо и достатъчно намаляване на дефицитите и високите съотношения на дълга, като същевременно позволяват необходимите публични и частни инвестиции. Подобряването на качеството на публичните финанси чрез приоритизиране на разходите остава ключово.

За да се изпълнят тези цели, референтните стойности от 3 процента от брутния вътрешен продукт за съотношението на дефицита и 60 процента от БВП за съотношението на дълга, определени за първи път в договора от Маастрихт, трябва да останат непроменени. Процедурата за прекомерен дефицит, в случай на нарушение на критерия за 3 процента, беше нашият най-ефективен инструмент за прилагане в миналото. Той не трябва да се променя.

Ние сме убедени, че разбираемите и общоприети числени референтни показатели са минимално изискване за осигуряване на намаляващи съотношения на дълга и равно третиране. Имаме нужда от просто и прозрачно правило за разходите с цел намаляване на дефицита, което ограничава разходите въз основа на потенциала за икономически растеж на дадена държава-членка.

Освен това са необходими защитни разпоредби, за да се гарантира действително намаляване на съотношенията на дълга, надвишаващи референтните стойности от Маастрихт. Нуждаем се също от допълнителни мерки, за да гарантираме спазването от държавите-членки, както и от по-малко дискреция при тълкуването и прилагането на правилата.

ЕК е превърнала „националната ангажираност“ с фискалната рамка в една от целите на своята реформа. Но това може да бъде постигнато само ако всички държави-членки се идентифицират с нейните основни елементи. Реформата трябва да направи правилата по-ясни. Освен това прилагането, както и създаването на правила, е от решаващо значение. Правилата и разпоредбите не могат да бъдат само на хартия. Германия ще оцени законодателните предложения на комисията, които очакваме много скоро, на тази основа.

Реформата на Пакта за стабилност и растеж не може да бъде самоцел. Тя е приемлива само ако направим значителни подобрения на рамката. В противен случай промяната на правилата не би била препоръчителна.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:34 | 27.04.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Политика виж още

Коментари

1
rate up comment 1 rate down comment 11
zelka007
преди 1 година
този ми допада , и предишният също , пенциите да си налегат пapцалките , требват кинти за снаряди и оръдия ... и предишният им финансов министър също беше добър ... и паметника ще го бишнем ... !!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още