Европейската комисия (ЕК) е изготвила план за разрешаване на продажбите на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене след 2035 г., ако въпросните превозни средства работят само с климатично неутрални горива, тъй като изпълнителната власт в Европейския съюз (ЕС) търси компромисно решение относно регламента на блока за конвенционалните автомобили, съобщава Ройтерс.
Германия, която е подкрепяна от редица страни, включително Италия и Чехия, поиска гаранции, че новите автомобили с двигатели с вътрешно горене все пак ще имат достъп до пазара и след 2035 г., ако работят с екологични горива.
Проектопредложението на ЕК, видяно от Ройтерс във вторник, предлага създаването на нова категория превозни средства в ЕС, които могат да работят само с въглеродно неутрални горива.
Такива превозни средства ще трябва да използват технология, която би им попречила да се движат, ако се използват други горива, става ясно от документа.
Коригираният план може да осигури път за автопроизводителите да продължат да продават конвенционални превозни средства и след 2035 г. – годината, в която по първоначални идеи трябваше да сложи край на продажбите на нови коли с двигатели с вътрешно горене заради отделяните от тях вредни емисии.
След месеци на преговори страните от ЕС и Европейският парламент одобриха законодателството миналата година. Но германското министерство на транспорта изненада по-рано този месец, като блокира регламента в последния момент, дни преди окончателното му гласуване.
Основното искане на Берлин е ЕС да разреши продажбите на нови автомобили, работещи с екологични или електронни горива, след 2035 г. Във вторник германското транспортно министерство заяви, че е в контакт с ЕК, за да се опита да намери решение по въпрос, който се следи отблизо от мощната автомобилна индустрия на Германия.
„Интересуваме се от бързо разяснение, но то трябва да бъде устойчиво и обвързващо. В момента го проучваме внимателно“, изтъква говорител на ведомството.
Условието на ЕК за въглеродно неутрални горива за двигатели с вътрешно горене е проблем за Германия, тъй като до голяма степен ще принуди местните концерни да разработят нови двигатели, споделят източници, запознати с темата.
Германският министър на транспорта Фолкер Висинг не е имал намерение да отхвърли напълно предложението на ЕК, а по-скоро да направи някои подобрения в него, добавят източниците на Ройтерс.
Страните се стремят да постигнат споразумение до срещата на върха на ЕС в четвъртък (23 март).
Говорител на Комисията отказа да коментира проектодокумента, но се позова на коментарите на заместник-председателя на ЕК по въпросите за климата Франс Тимерманс, който каза миналата седмица, че всяко решение трябва да отговаря на закона за постепенно премахване на колите, отделящи емисии, от 2035 г., който беше договорен миналата година.
„Разговорите между Комисията и германските власти продължават“, добави говорителят.
Представител на ЕС каза пред Ройтерс в понеделник, че всяко предложение за регистриране на автомобили с електронно гориво ще бъде направено едва след окончателното приемане на закона за постепенното премахване на двигателите с вътрешно горене.
Екологичните горива се произвеждат чрез синтезиране на уловени в атмосферата въглеродни емисии и водород, произведен с помощта на безвъглеродно електричество.