Екологизиране на икономиката на Европа
Преработените правила на Комисията за опаковане имат за цел да „озеленят“ начина, по който предприятията опаковат всичко, от храна и напитки за вкъщи до бутилки за парфюми, което означава, че както индустриалните групи, така и неправителствените организации ще наблюдават отблизо законодателния процес.
Преразглеждането на регламента за превоз на отпадъци ще установи по-строги правила за износа на отпадъци от ЕС, докато регламентът за екодизайна за устойчиви продукти има за цел да принуди производителите да гарантират, че продуктите издържат по-дълго и са по-лесни за повторна употреба, ремонт и рециклиране.
Междувременно Законът за критичните суровини, който изпълнителната власт на ЕС се очаква да представи през март, има за цел да помогне на блока да осигури доставките на материали, необходими за технологии за екологичен преход, като като батерии за електрически превозни средства и вятърни турбини. Очаква се актът да стимулира рециклирането и повторната употреба на материалите, да диверсифицира тези вериги за доставки и да стимулира нови местни добивни проекти.
Държавите от ЕС едва ли ще постигнат общ език по новите правила за износ на отпадъци преди края на годината, така че това ще е работа на Швеция. Разговорите за новото законодателство за суровините също вероятно ще започнат под наблюдението на Стокхолм. Швеция произвежда над 90 процента от цялата желязна руда в рамките на блока, така че има интерес да гарантира, че новото законодателство ускорява издаването на разрешения и осигурява инвестиции в нови минни проекти.
Що се отнася до новите правила за екодизайн, чешкото председателство ще излезе с доклад за напредъка едва в края на своя мандат. Швеция ще трябва да постигне съгласие за обща позиция на Съвета по досието.
Предложените нови правила за опаковане предизвикаха ожесточен дебат в Комисията, сред индустриалните лобита и между страните от ЕС, преди дори да бъдат публикувани. След един изтекъл проект Италия заяви, че няма да приеме новите правила, тъй като те не оставят достатъчно „гъвкавост“ на страните.
Междувременно Австрия, Германия, Люксембург и Нидерландия искат „амбициозни“ правила с особен акцент върху предотвратяването на отпадъците, опаковките за многократна употреба, висококачественото рециклиране и рециклираното съдържание.
По-малко токсично земеделие
Синтетичните пестициди, въпреки че са полезни за защита на културите от болести и плевели, могат да имат вредно въздействие върху околната среда и човешкото здраве. Предложен регламент на ЕС има за цел да намали наполовина употребата им до 2030 г. и да убеди фермерите да използват пестициди само в краен случай.
Преговорите по закона в Съвета и Европейския парламент не са напреднали, откакто изпълнителният орган на ЕС излезе с предложението през юни. Националните столици заклеймиха законопроекта, че е „твърде амбициозен“, докато парламентарните комисии по околна среда и земеделие прекараха последните месеци в спорове коя от тях трябва да има водеща позиция по досието.
Мнозинството от дипломатите на ЕС поискаха от Комисията да предостави допълнителни данни за въздействието на законопроекта върху продоволствената сигурност, като се аргументираха, че с нахлуването на Русия в Украйна сега не е моментът за поставяне на производството на храни опасност.
Сред най-спорните въпроси са индивидуалните цели за всяка от 27-те държави за намаление употребата на пестициди.
Осигуряване на веригите на доставки
Европейската комисия иска да се увери, че единният пазар продължава да работи гладко по време на криза. Неговото решение е този нов спешен инструмент, който има за цел да защити веригите на доставки и да избегне повторение на затварянето на граници и вътрешните ограничения за износ, наблюдавани, когато пандемията от коронавирус удари региона.
Инструментът ще даде на Комисията значителни нови правомощия. Той ще може да предотврати забраните за износ в рамките на блока и ще изисква от държавите да складират ключови стоки. Други разпоредби ще изискват от компаниите да приоритизират конкретни поръчки и да предоставят информация за производствения капацитет и запасите от основни стоки.
Очакват се интензивни преговори. Някои европейски столици гледат на законодателството като на заграбване на власт от Комисията. Ключова пречка е кой ще дръпне спусъка на новия инструмент. Предложението дава на страните от ЕС ключова роля в активирането на извънредната фаза, когато могат да бъдат приложени най-интервенционистките мерки. Те обаче искат думата във всяка стъпка на потенциални спешни мерки.
Законодателите искат пък парламентът да има водеща роля. Бизнес групи също се намесиха, като предупредиха, че някои мерки може да са твърде тежки за компаниите и дават на регулаторите значителни правомощия да се намесват в бизнес решения.