Свързване на страните от ЕС и Украйна
Големи пропуски и затруднения възпрепятстват плавния транспорт в ЕС, вкл. преминаването от шосеен към железопътен транспорт. Планът TEN-T — мрежа от главни пътища, железопътни линии, водни пътища и пристанища, изградени по общи стандарти, цели коригиране на тези пропуски.
Реформата стана още по-важна след нахлуването на Русия в Украйна. Ревизия на плановете, публикувани от Комисията през юли, имаше за цел да засили връзките с Украйна и Молдова, като същевременно премахне връзките с Русия и Беларус от мрежата. Европа болезнено осъзна необходимостта от бързо прехвърляне на войски и военно оборудване, за да възпира потенциални заплахи към границите на ЕС.
Чешкото председателство успя да затвърди позиция в Съвета в началото на декември. Транспортната комисия на парламента се стреми към гласуване през януари и пленарно гласуване през февруари. Швеция е тази, която финално трябва да договори сделката за реформата.
Министрите от ЕС се притесняват, че изпълнението на плановете на Комисията ще дойде с висока цена, така че вероятно ще настояват за смекчаването на някои стандарти. Шведите се надяват да постигнат сделка до края на председателството, но позициите на Парламента и на Съвета вероятно ще бъдат далеч една от друга.
Мисията невъзможна в транспорта
Новите стандарти за емисиите на камионите и пакетът за екологосъобразен товарен транспорт, който ще включва планове за увеличаване на капацитета на железопътните линии на ЕС; преразглеждане на Директивата за комбинирания транспорт; преразглеждане на правилата за теглото и размерите на превозните средства; инициативата за екологизиране на корпоративните автопаркове са само част от досиетата, които Комисията смята да предложи за обсъждане. Това идва в допълнение към планирания Регламент за инфраструктурата за алтернативни горива, ReFuelEU Aviation и FuelEU Maritime, които все още са в процес на преговори.
Ръководителят на Зелената сделка на ЕС Франс Тимерманс иска предложението за стандарти за CO2 за камионите да бъде готово около „края на годината“. Други планове ще бъдат предложени през пролетта.
Трудно е да се каже къде точно ще възникнат търкания, докато проектозаконите не бъдат публикувани, но предложението за комбиниран транспорт вероятно ще предизвика противоречия. Комисията оттегли предишни планове с аргумента, че Съветът и Парламентът са изкривили предложението.
С толкова много предложения, които се подготвят и обсъждат, Швеция ще има малко време за съгласуване на мерките преди европейските избори.
Стандартни за замърсяващите превозни средства
Регламентът има за цел да намали нивата на токсични изпарения, които замърсяват въздуха в градовете, като принуди производителите на автомобили да спазват сериозни ограничения, да правят нови тестове и да въведат нови правила за издръжливост. Това ще се прилага за всички превозни средства.
Вече е договорено отделно законодателство, налагащо всички нови автомобили и ванове да имат нулеви емисии въглероден диоксид до 2035 г.
Това е сеизмична промяна за една индустрия, която се бори да плати разходите за мащабната електрификация и която също е подложена на критики за причиняване на ендемични и често незаконни нива на замърсяване на въздуха в градските райони.
Очакват се сериозни спорове по този пакет. Индустрията вече се оплаква, че рестрикциите са твърде тежки, особено за камионите. Големите страни производители на автомобили вероятно ще настояват датата за въвеждане на стандартите да бъде отложена, тъй като индустрията обикновено работи със седемгодишни продуктови цикли.
Швеция се стреми към края на своето председателство да имат договорена позиция между страните членки в Съвета. Това ще означава много технически разговори още в първите седмици на председателството.