Потребителските нагласи в Китай са се подобрили рязко в сравнение с миналата година, показа проучване на Deutsche Bank, цитирано от Bloomberg. Около 54% от анкетираните през това тримесечие са заявили, че се чувстват финансово по-добре, отколкото преди година, в сравнение със средно 44% през 2024 г.
Резултатите също така показват, че делът на тези, които очакват увеличение на доходите през следващата година, нараства за второ поредно тримесечие до 60%.
Оптимистичните резултати показват, че Поднебесната империя все повече извлича ползи от стремежа на правителството да стимулира доверието на домакинствата и потреблението. Все пак промяната в нагласите не означава, че хората са станали по-обнадеждени, когато става въпрос за недвижими имоти, като делът на респондентите, които посочват нестабилността на имотния пазар като причина за намаляване на разходите, достига 63% от 60% по-рано.
Пекин посочи разширяването на вътрешното търсене като своя основна икономическа задача през 2025 г., тъй като страната се стреми да компенсира въздействието на митата на президента на САЩ Доналд Тръмп и да постигне амбициозната цел за растеж от около 5% през тази година.
В специален план за действие, публикуван през уикенда, лидерите на страната обещават редица ходове за съживяване на потреблението, включително мерки, насочени към подобряване на грижите за децата и повишаване на доходите на хората.
Китайските банки в богатата източна част на страната предлагат рекордно ниски лихви по потребителски кредити, за да стимулират посещенията в ресторанти и пазаруването, след като миналата седмица националният финансов регулатор призова кредиторите да разширят отпускането на такива заеми, като същевременно осигурят разумни условия.
Подобряването на перспективите пред потребителите вече се проявява в данните, като през първите два месеца на годината ръстът на продажбите на дребно се ускори повече от прогнозираното.
Въпреки че вкоренената криза с недвижимите имоти в азиатската държава все още е пречка за потребителите, все повече хора изглеждат готови да развържат кесията си. Проучването установи, че 52% от анкетираните са готови да увеличат разходите си извън основните, което е най-високият дял от една година насам.
Германският кредитор провежда своето тримесечно проучване на китайските потребители в големите и средните градове от 2022 г. насам. То изследва стотици хора във възрастовата група от 18 до 65 години. Подобни индекси на нагласите и доверието, изготвяни от Китайската централна банка, не са актуализирани от второто тримесечие на миналата година.
Според Deutsche Bank правителствените стимули от септември насам вероятно са подобрили очакванията за доходите на градските жители, особено на тези в Пекин, Шанхай, Гуанджоу и Шънджън.