Въпреки че митата на президента на САЩ Доналд Тръмп за Мексико не са наложени, заплахите и несигурността, породени от налозите, вече струват пари на производителите на текила и може да доведат до временно забавяне на продажбите, казват производители и анализатори пред Ройтерс.
Матата от 25%, които първоначално трябваше да се прилагат от февруари и бяха въведени за кратко на 4 март, преди да бъдат замразени, са застрашили внос за милиарди долари само от огромни производители като Diageo и Becle.
Те са накарали компании и потребители да се запасяват с текила, която може да се произвежда само в Мексико, да замразят планове и да отклонят ресурси за друго.
Някои производители, ресторанти и любители на алкохола са натрупали значителни запаси от текила, в някои случаи достатъчни за до шест месеца, като ходът ще се отплати, ако митата бъдат наложени. Но производители казват, че това също така има своята цена, като засяга сектора, въпреки че митата бяха задържани.
„Каквото и да се случи..., беше платена цена“, казва Майк Нови, главен изпълнителен директор на компанията Calabasas Beverage Company, която оперира марката текила, основана от Кендъл Дженър, 818 Tequila.
Компанията е поискала от дестилерията си да работи на пълни обороти, служителите работели и извънредно по празниците през декември, за да могат да доставят продукт за около шест месеца в САЩ преди влизането в сила на мита, отбелязва Нови и допълва, че това е струвало до 2 млн. долара, а таксите за складиране ще прибавят още около 10% към разходите на компанията.
Тя също така е замразила планирано наемане на служители и пускане на нови продукти на пазара, което също струва пари под формата на пропуснати възможности.
Брайън Росен, основател на инвестиционната компания InvestBev, която си партнира с марки спиртни напитки в ранна фаза на развитие, за да им помогне да постигнат ръст, коментира, че компаниите за текила в портфейла му също са изградили запаси за шест месеца и плащат до 20 хил. долара на контейнер за складиране.
Само тези разходи може да принудят някои марки да повишат цените, още една очаквана последица от митата, която може да възникне, въпреки че те не са приложени, казва Росен.
Влиянието върху текилата – светъл лъч за американската индустрия със спиртни напитки на фона на рязко забавяне на по-широките продажби на спиртни напитки, показва косвените щети от усилията на Тръмп да промени световните търговски отношения в полза на САЩ.
Това се случва в момент, когато компании, разчитащи на текилата – от производителя на ликьор Diageo, чиято марка текила Don Julio е от основно значение за представянето ѝ, до малки ресторанти, чиито продажби на коктейли „Маргарита“ ги държат над водата, изпитват затруднения с продължително високите лихви и инфлация.
Преди време Diageo и Becle, най-големите производители на текила в света, уведомиха инвеститорите, че са натрупали запаси преди митата.
Много текила
Разбира се, отмяната на митата, които застрашават да спрат растежа на текилата, би била благословия за сектора, казват Нови и други ръководители на компании.
Макар че някои търговци на едро са изградили наличности, това вероятно няма да доведе до болезнения цикъл на освобождаване от запаси, като наблюдавания през последно време при други производители на спиртни напитки като коняк, тъй като той се дължеше на слабо търсене, а текилата остава популярна, казва Майкъл Билело, старши вицепрезидент за комуникациите и маркетинга в Асоциацията на търговците на едро с вино и спиртни напитки в Америка.
По-големите компании също може да не задържат толкова високи нива на наличности. Водещият дистрибутор Republic National Distributing Company оперира с наличности, които са достатъчни за много по-малко от шест месеца дори пред лицето на мита, коментира Шон Халиган, ръководител на веригата за доставки. Твърде големите наличности носят собствени рискове, допълва той.
Но натрупване на наличности във веригите за доставка може да доведе до първоначален бум на продажбите за големите производители, които ще намалеят, след като клиентите нормализират нивата си, отбелязва Fitch Ratings.
La Contenta Oeste, мексикански ресторант в Ню Йорк, поръчал 120 каси с текила и 80 каси с мескал от януари – доставка, достатъчна за около шест месеца, казва собственикът и главен готвач Луис Арсе Мота. Той обичайно купува около 20 каси наведнъж.
„Ще имам много текила, ако бъдат наложени мита“, отбелязва Мота.
Любителите на текилата правят същото. Ричард Пейдж, който работи в областта на комуникациите в Индианаполис и професията му е свързана с текилата, казва, че е направил селекция, достатъчна за поне няколко месеца.
Това поведение може да допринесе за „много спокойно“ второ тримесечие за големите производители на текила, коментира Тревър Стирлинг, анализатор в компанията Bernstein.
В същото време в Мексико представители на марки текила и организации в индустрията казват, че компаниите ще обърнат поглед към нови пазари – признаци за промени в инвестициите, които може да намалят жизнеността на американския текила сектор, казва Нови.
„Това вече се случва. Ако митата са постоянни, последиците само ще са още по-големи“, допълва той.