Продажбите на дребно в САЩ са се свили повече от очакваното през януари, вероятно заради ниските температури, които задържаха потребителите далече от автомобилните салони, съобщава Ройтерс.
Продажбите са намалели с 0,9% миналия месец след коригирано нагоре увеличение от 0,7% за декември, съобщи Бюрото по преброявания към Министерство на търговията в петък. Икономистите, анкетирани от Ройтерс, прогнозираха продажби на дребно, които са предимно стоки и не са коригирани спрямо инфлацията, да намалеят с 0,1%.
Голяма част от страната бе обхваната от снежни бури и смразяващи температури миналия месец. Горските пожари в Калифорния също може да са повлияли на продажбите.
Част от спада вероятно е компенсиране на четирите поредни месеца на силен ръст, отразявайки отчасти изпреварващи покупки от страна на потребителите в очакване на митата върху вноса, които биха повишили цените на стоките.
Въвеждането на мито от 25% върху вноса на стоки от Мексико и Канада бе отложено до март. Допълнителен налог от 10% върху вноса от стоки от Китай влезе в сила този месец.
Разходите продължават да бъдат подкрепяни от устойчивостта на трудовия пазар, който поддържа висок ръст на заплатите и икономическата експанзия. Благосъстоянието на домакинствата е рекордно високо благодарение на високите цени на жилищата, въпреки че фондовият пазар отстъпи от някои печалби.
Продажбите на дребно, които не включват автомобилите, бензина, строителните материали и хранителните услуги, намаляват с 0,8% през миналия месец след ревизирания нагоре скок от 0,8% през декември.
Тези т.нар. основни продажби на дребно съответстват в най-голяма степен на компонента на потребителските разходи в брутния вътрешен продукт (БВП). Икономистите прогнозираха, че основните продажби на дребно ще нараснат с 0,3% след предварително отчетения скок от 0,7% през декември.
Силните потребителски разходи помогнаха да се компенсира отрицателното въздействие върху БВП на почти изчерпаните през четвъртото тримесечие запаси. Икономиката нарасна с 2,3% на годишна база през последното тримесечие, след като през тримесечието юли-септември се разшири с 3,1%.
Силното представяне на потребителските разходи през последното тримесечие ги насочи към по-висок растеж през тримесечието януари-март.