Потребителското доверие в САЩ се повишава през ноември до най-високото си ниво от повече от година насам благодарение на оптимизма за икономиката и пазара на труда след изборната победа на Доналд Тръмп, предава Bloomberg.
Показателят за доверието на Conference Board се покачва с 2,1 пункта до 111,7 пункта този месец, сочат данните, публикувани във вторник. Прогнозата в анкета на Bloomberg, проведена сред икономисти, предвиждаше резултат от 111,8 пункта.
Показателят за очакванията за следващите шест месеца се повишава до 92,3 пункта, което е почти тригодишен връх. Измерителят за настоящите условия е нагоре до 140,9 пункта.
Намаляването на ценовия натиск и все още благоприятните условия на пазара на труда спомагат за укрепване на потребителските нагласи. В същото време много домакинства остават финансово затруднени поради по-високите лихвени проценти и нарастването на разходите за живот през последните няколко години.
„Ноемврийското увеличение се дължи главно на по-положителните оценки на потребителите за настоящата ситуация, особено по отношение на пазара на труда“, посочи в изявление Дейна Питърсън, главен икономист в Conference Board. „В сравнение с октомври потребителите бяха значително по-оптимистично настроени и по отношение на бъдещата наличност на работни места, която достигна най-високото си ниво от почти три години насам“, добави тя.
Делът на потребителите, които твърдят, че в момента има много работни места, намалява през този месец, но също така и делът на тези, които твърдят, че е трудно да се намери работа.
Разликата между тях - показател, който икономистите следят отблизо, за да оценят пазара на труда - се увеличава за втори месец. По-голяма част от анкетираните очакват да има повече работни места през следващите шест месеца.
На този фон инфлационните очаквания за следващата година спадат до най-ниското си ниво от март 2020 г. насам.