Производството на мебели (в това число и матраци) в България бележи лек спад от 4,19 на сто през 2023 г. спрямо 2022 г. Общото производство на мебели (без матраци) в страната за 2023 г. е било на стойност от 556 млн. долара, докато през 2022 г. е било за 585 млн. долара. Това каза проф. д-р Васил Живков, председател на Управителния съвет на Браншовата камара на дървообработващата и мебелната промишленост (БКДМП), по време на двудневна конференция в Боровец, на която организацията връчи годишните си награди, предаде БТА.
Спадът у нас е в синхрон с тенденциите в световното мебелно производство.
В областта на дървесината проф. Живков открои ролята на еврорегламента, свързан с намаляването на обезлесяването на горите, който по думите му ще промени в доста голяма степен операторите на дървесина и последващите оператори, които имат дървесни продукти в своята гама от изделия. "Много съм обнадежден от решението на Европейската комисия, което трябва да се гласува от Европейския парламент, за едногодишно отлагане на влизане на този регламент в сила, защото засега има много неясноти по него", посочи председателят на Камарата. Той изрази увереност, че Министерството на земеделието и храните работи усилено по това да подготви цялата база информация, която да помогне на всички по веригата по отношение на решенията за отговор на този европейски регламент.
Производството на мебели в света е на стойност около 472 млрд. долара. Китай продължава да е безспорен лидер, но не може да възстанови нивата от 2021 и 2022 г., каза още Живков. Той отбеляза, че за първи път от 10 години насам Виетнам бележи сериозен спад. За сметка на това Индия настъпва сериозно в този сегмент. Германия е една от малкото държави, които запазват нивата си на производство от 2014 до 2023 г.
Европейската мебелна промишленост се състои предимно от малки и средни предприятия, каза председателят на Камарата. В сектора работят близо 1 млн. служители в 135 хил. предприятия. Европейските производители на мебели играят ключова роля на пазара на мебели от висок клас, където Европа се откроява като световен лидер. С над 110 млрд. евро европейският пазар формира една четвърт от световния пазар на мебели. Най-големите пазари са Германия, Обединеното кралство, Франция и Италия, които се нареждат и сред 10-те най-големи пазара на мебели в света.
Значителна част от търсенето в Европа се задоволява от производство в Европейския съюз, което съставлява 80 на сто от общото потребление на мебели. След двете пандемични години с изключителен пазарен растеж, през 2023 г. търсенето на мебели се свива. Това е тенденция, която ясно се открои още от началото на 2023 г., изтъкна председателят на Камарата и допълни, че през 2024 г. се очаква този спад да продължи, но в сравнително малки граници. За 2025 г засега прогнозите са за ръст и в световен, и в европейски мащаб.
Топ 10 държави производители в Европа са Италия, Германия, Полша, Великобритания, Франция, Турция, Испания, Нидерландия, Дания и Литва. Турция е новият "европейски тигър" в мебелната индустрия с ясна стратегия, с помощи от страна на държавата, които целят мебелната индустрия на страната да стане една от водещите в Европа, каза още Живков. Румъния също е с много добри позиции, допълни той.
Производството на кухненско обзавеждане в Европа е на стойност над 20 млрд. долара, съобщи председателят на камарата. По-голямата част от износа на кухненско обзавеждане е предназначена за вътрешния пазар, а останалата част е главно за Северна Америка, Азиатско-Тихоокеанския регион и Близкия изток. Секторът на кухненското обзавеждане в Европа реорганизира производствените си мощности, инвестициите в иновации и машини се увеличават значително, както и средствата, отделени за възобновяема енергия и устойчивост.
Групата "тапицирани мебели" е със 17% дял в световния пазар, което е повече от кухненските и офис мебелите. Ръстът, който беше отбелязан през 2021 г. и 2022 г., доведе до лек спад през 2023 г. по отношение на потреблението, като най-бързо развиващ се е Азиатско-Тихоокеанският регион. Сред Топ 10 производители в света са САЩ, Китай, Италия, Полша, Германия, Дания, Великобритания, Франция Турция. България все още не е на тази карта, но има шанс, каза председателят на Камарата.
Периодът след пандемията от Covid-19 върна пазара на матраци към стойности от 2019 г., като се очаква ръст на пазара през 2025 г. – основно в Азия, докато в САЩ и Европа ръстът ще е под средния в света. Азия и Северна Америка потребяват 70% от произведените в света матраци, а като държави най-големите производители на матраци са САЩ и Китай. Високият клас матраци е по-слабо засегнат от инфлацията и има потенциал за растеж, посочи Живков. Електронната търговия в този сегмент възлиза на приблизително 15 млрд. долара и в момента представлява 23% от общия световен пазар на матраци. Северна Америка остава най-големият пазар на матраци, продавани онлайн, следвана от Азиатско-Тихоокеанския регион. Сред Топ 10 държави производители на матраци в света са Китай, САЩ, Индия, Германия.
През последните години градинските мебели са един от най-бързо развиващите се отрасли, основно заради Covid кризата и бягството на хората от апартаментите към вилите и курортите, посочи председателят на Камарата. Пазарът на мебели за външно обзавеждане в Европа възлиза на около 3 млрд. долара, като през 2023 г. намалява с 5 на сто спрямо 2022 г.
В световен мащаб бумът на потреблението на мебели е регистриран през 2021 г., като оттогава трайно се наблюдава спад – по-малко от 10%, каза Живков. Топ 5 държави в света по потребление на мебели на глава от населението (колко един жител инвестира в мебели) са Канада – 324 долара, Германия – 283 долара, САЩ – 279 долара, Великобритания – 234 долара, и Франция – 207 долара. В България тази сума е 49 долара.
Най-големите износители на мебели в света са Китай - 65 млрд. долара, Виетнам - 15,5 млрд. долара, Полша - 14 млрд. долара, Италия – 13 млрд. долара, Германия - 12,8 млрд. долара. Живков обърна внимание на Камбоджа, която през 2014 г. е изнасяла мебели за 1 млн. долара, а през 2023 г. - за 369 млн. долара, което определи като "изстрелване с ракета".
Износът на мебели на България е в размер на 534 млн. долара, на Гърция – 220 млн. долара, а на Република Северна Македония – 370 млн. долара. Председателят на камарата уточни, че става дума не само за износ на собствено производство, в стойностите има и реекспорт.
Вносът на мебели в България възлиза на 434 млн. долара, в Гърция - 580 млн. долара, в Република Северна Македония – 110 млн. долара.
По производство, износ, внос и потребление на мебели България се нарежда на съответно на 53-то, 39-о, 50-то и 62-ро място в света. По производство в Европа сме на 23-ро място, по износ и внос – на 24-то, а по потребление - на 23-то.
Обемите на потребление на мебели в България през 2023 и 2022 г. са почти равни.
Основният внос на мебели у нас е от Китай, Турция, Полша, Германия, Румъния, Италия, Украйна, Сърбия, Австрия и Виетнам. Основният ни износ през 2023 г. е за Румъния, Гърция, Полша, Франция, Чехия, Германия, Италия, Нидерландия, Сърбия, Великобритания.