Политическата криза у дома предвещава още проблеми за автомобилната, банковата и енергийната промишленост на Германия във все по-враждебен свят след избирането на Доналд Тръмп и търговското напрежение с Китай, пише Ройтерс.
Германия се готви за месеци на несигурност, след като управляващата трипартийна коалиция рухна в резултат на поредица от спорове. Последният от тях беше свързан с това как да се ускори вялата икономика, която е най-голямата в Европа.
Втората по големина банка в страната Commerzbank гледа към Берлин, за да я предпази от нежелано поглъщане от италианския ѝ конкурент UniCredit, а индустрията се надяваше на национална инициатива, която да подкрепи автомобилната компания Volkswagen и други.
Сега правителството на практика е служебно преди предсрочни избори, което ограничава възможностите му да променя политики и да задържа германските компании над водата.
„В условията на глобални кризи и несигурност ни е нужна яснота“, казва Кристиан Кулман, главен изпълнителен директор на химическата компания Evonik Industries. „Пътят към нови избори трябва да бъде възможно най-бърз. САЩ и Китай няма да ни чакат“, допълва той.
По-рано тази седмица Доналд Тръмп спечели втори мандат като президент на САЩ, засилвайки опасенията в Европа за търговски мита върху европейските промишлени компании и нова конфронтация с Китай, най-големия търговски партньор на Германия.
Мита от 20% за Европа, предложени от Тръмп по време на предизборната му кампания, биха довели до свиване на зависимата от износа икономика на Германия с 1,5% през 2027 и 2028 г., показа доклад на германския икономически институт IW.
Но скоро след него германският канцлер Олаф Шолц уволни финансовия си министър Кристиан Линднер след месеци на надигащо се напрежение заради разходите и крах на индустриалните политики.
Ходът извади либералната партия от правителството, слагайки край на коалицията, което наред с избирането на Тръмп нанесе двоен удар на Германия. Икономистът на Deutsche Bank Робин Винклер заяви, че това е „несигурност, умножена по две“.
Увяхващи надежди
На свикана набързо пресконференция в сряда Шолц, застанал до знамената на Германия и ЕС, обеща да представи редица мерки за одобрение през декември по горещи проблеми като пенсиите и имиграцията като част от пакет за растеж от 49 точки.
„Това включва незабавни мерки за нашата индустрия, които обсъждам в момента с компании, профсъюзи и асоциации в индустрията“, заяви Шолц.
Надеждите, че някои от тези мерки ще се осъществят, почти се изпариха, тъй като канцлерът не разполага с парламентарно мнозинство, а опозицията го призова да поиска незабавен вот на доверие и избори.
Гласът на Commerzbank, чието ръководство поиска подкрепа от Берлин в стремежа си да парира набезите на UniCredit, също трудно ще бъде чут.
Макар че Шолц и други политически лидери публично подкрепиха Commerzbank в стремежа ѝ да остане независима, напрегнатите избори, на които някои партии може да бъдат изтрити от политическата карта, ще отвлекат вниманието им.
Някои хора, запознати с мисленето на Commerzbank, се опасяват, че UniCredit може да ускори плановете си и да направи оферта за поглъщане през идните месеци, докато Берлин е с вързани ръце.
„Правителството не бива да си затваря очите за случая с Commerzbank при това положение“, коментира Ян Душек, главен преговарящ в профсъюза Verdi. „Очакваме от него да заеме ясна позиция срещу поглъщане от UniCredit“, допълни той.
Автомобилните компании, които подкрепяха икономическата мощ на Германия, са сред най-тежко пострадалите от геополитическото пренареждане. Те отдавна са свикнали да се обръщат към държавата за субсидии, но бъркотията в Берлин намалява вероятността за подобна подкрепа.
Volkswagen, която изпитва затруднения поради бързия ръст на електромобилите, се превърна в символ на икономическите проблеми в Германия и неотдавна поиска от служителите си да приемат намаление на заплащането им, като предупреди, че може да затвори заводи в страната за първи път в 87-годишната си история.
Данни, събрани от LSEG, показват, че се очаква печалбите на германските компании да намалеят с 2,8% през третото тримесечие, изоставайки от тези в Испания и Великобритания. За сравнение, очакванията са печалбите на компаниите в Европа да нараснат с над 8% през същия период.
В сряда Шолц обеща краткосрочни мерки за облекчаване на индустрията, след като се срещна с ръководители през последните седмици, включително главния изпълнителен директор на Volkswagen Оливер Блуме, за да обсъдят какво може да се направи за смекчаване на натиска върху сектора.
Това е обещание, което той едва ли ще изпълни.
Политическият вакуум поражда съмнение и относно планираната продажба на акции на Uniper на фондовия пазар, която беше спасена по време на енергийната криза в Европа през 2022 г., съобщават запознати с въпроса източници.
Делът на Берлин от 99%, оценяван на над 19 млрд. евро, е контролиран от финансовото министерство, което сега се оглавява от Йорг Кукис, но планираното пролетно релистване на компанията може да бъде помрачено от предсрочни избори, които са планирани за март, допълват източниците.
На фона на общия песимизъм в Германия мнозина таят надежди. За някои като Лудовик Субран, икономист в застрахователната компания Allianz, една от най-големите компании в Германия, страната е на исторически кръстопът.
„Ще се превърне ли това в добра възможност за Германия да преодолее сегашното свиване, за да постигне величие?“, пита той.