Общият показател на доверие на потребителите през октомври намалява с 3,8 пункта в сравнение с юли (от -8,4% на -12,2%), отчита Националният статистически институт (НСИ). Засилва се песимизмът на потребителите както по отношение на икономиката, така и на личните финанси.
Понижение на потребителското доверие се отчита и сред населението в градовете, и в селата - съответно с 3,3 и 5,0 пункта.
Общата оценка на потребителите за развитието на икономическата ситуация в страната през последните дванадесет месеца остава без съществена промяна спрямо предходното наблюдение. Същевременно обаче анкетата регистрира известен песимизъм в прогнозите им за следващите дванадесет месеца, в резултат на което балансовият показател намалява с 3,3 пункта (от -14,6% на -17,9%).
Относно настъпилите промени във финансовото състояние на домакинствата през последните дванадесет месеца оценките на потребителите са по-неблагоприятни в сравнение с три месеца по-рано, като и очакванията им за следващите дванадесет месеца се влошават.
По отношение на безработицата в страната през следващите дванадесет месеца песимизмът нараства, като мненията на населението и от градовете, и от селата се изместват към по-негативните очаквания.
Показател на доверие на потребителите
Източник: НСИ
Преобладаващата част от потребителите продължават да считат, че през последните дванадесет месеца има покачване на потребителските цени. Инфлационните им очаквания за следващите дванадесет месеца обаче са по-умерени спрямо юли.
Последната анкета отчита влошаване на намеренията на потребителите да правят разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба през следващите дванадесет месеца. Негативна е и нагласата им по отношение на извършването на разходи за „покупка или построяване на жилище (вила)” и за „подобрения в дома” през следващите дванадесет месеца.