IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Полша води по разходи за отбрана в НАТО, но може ли да си ги позволи?

Правителството прогнозира недостиг на приходи от 10 млрд. долара тази година, а дългосрочните разходи за ново военно оборудване може да подложат бюджета на допълнителен натиск

21:52 | 23.10.24 г. 2
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

Най-големият ръст на разходите за отбрана, който Полша отбелязва в НАТО, засилва опасенията за бюджета, тъй като това ще доведе до по-високи дългосрочни разходи за армията ѝ макар Варшава да признава, че ще отчете недостиг на приходи в бюджета си тази година, пише Ройтерс.

Най-голямата икономика в Централна Европа е напът да оглави класацията в НАТО от гледна точка на разходи за отбрана спрямо размера на икономиката ѝ за втора поредна година през 2024 г. по данни на алианса.

Очаква се разходите да нараснат още повече, до 4,7% от БВП догодина, като част от по-широкия стремеж на Европа за повишаване на отбранителните способности след нашествието на Русия в Украйна през 2022 г.

Разходите за отбрана на Полша в размер на 35 млрд. долара тази година може да надвишат тези на бившите комунистически централноевропейски и прибалтийски съседи, взети заедно, да не говорим за много по-големи икономики като Италия, която отдавна не изпълнява целта на НАТО разходите за отбрана да се равняват на не по-малко от 2% от брутния вътрешен продукт.

Правителството на премиера Доналд Туск твърди, че договори за отбрана, подписани преди идването му на власт в края на 2023 г., може да са допринесли за фискалната дупка, равняваща се на около 12,5% от прогнозирания БВП на Полша за 2025 г., заради подценяване на дългосрочни задължения.

Заместник-министърът на отбраната Павел Бейда заяви пред парламента по-рано този месец, че сегашното правителство „или ще намери тези подценени средства, или ще трябва да се откаже от някои задачи“ и допълни, че за момента не планира да се отказва от разходни планове.

Полски официални представители посочиха сделката в размер на 4,6 млрд. долара за закупуване на 32 изтребителя F-35 от Lockheed Martin като пример за това къде разходи в целия жизнен цикъл може да превишат отразените в основната стойност, посочена в договора.

Бившият министър на отбраната Мариуш Блашчак нарече обвиненията „политическа атака“ и „отклоняване на вниманието от забавянето на модернизацията на полските въоръжени сили“. Двете основни партии в Полша са с изравнени позиции преди ключовите президентски избори догодина.

Запитано дали Полша е внедрила по-дългосрочни разходи за отбрана във фискалните си цели, Министерството на финансите заяви, че структурата на националния бюджет в дадена година зависи от текущите финансови нужди.

„Придобиването от Полша на нови мащабни военни платформи ще доведе до значително по-високи разходи за поддръжка на оборудването в дългосрочен план“, коментира Сиймъс П. Даниълс, сътрудник в Центъра за стратегически и международни изследвания, във връзка с покупките на оборудване от Полша, включително от американски и южнокорейски доставчици.

Цитирайки данни на Пентагона, той отбелязва, че оперативните и поддържащите разходи съставляват средно 70% от разходите в жизнения цикъл на военната система, това по същество ангажира Полша да харчи милиарди долари повече за новопридобитото си оборудване.

Недостиг на приходи

Министерството на отбраната на САЩ счита, цитирано в доклад на Службата по отчетността към американското правителство, че разходите в жизнения цикъл на флотилията от значително по-големите американски изтребители F-35 възлизат на над 2 трлн. долара до 2088 г.

За всеки похарчен долар за покупка на самолети F-35 ще възникнат разходи за поддръжка в размер на 3,575 долара в жизнения цикъл на американската флотилия въз основа на изчисления на Ройтерс. Но Службата по отчетността счита, че разходите на Полша може да бъдат различни.

„Решенията на Полша как да използва F-35 и колко планират да ги използват може да се различават от решенията на САЩ. Това може да доведе до много различни разходи в жизнения цикъл“, коментира Даяна Маурър, директор на екипа по отбранителни способности и управление към Службата по отчетността.

Lockheed Martin е отказала коментар за разходите на Полша за F-35, като е заявила, че те зависят от редица фактори като избора на оръжия и времето за доставка.

Но разходите са само част от проблема – правителството прогнозира недостиг на приходи в размер на 10 млрд. долара тази година, приблизително колкото плановете на Полша да се сдобие с 96 щурмови хеликоптера „Апачи“.

Нивата на дълга на Полша от около 50% от БВП са значително по-ниски от тези в страни членки на еврозоната като Франция и Италия. Но не е ясно колко още Полша може да увеличава заемането на средства преди финансовите пазари да започнат да повишават лихвите по заемите или спредовете по държавните облигации да се разширят.

Разходите на правителството като процент от икономиката отбелязаха един от най-бързите ръстове в ЕС миналата година и на ниво от 46,7% от БВП са на второ място сред най-високите, откакто Полша се присъедини към блока през 2004 г.

Амбициозни прогнози

Fitch Ratings съобщи, че за Полша, която е обременена с по-високи разходи за отбрана и социални грижи, е важно да задейства стабилен средносрочен план за намаляване на дефицита и стабилизиране на нивата на дълга.

S&P Global съобщи, че президентските избори през 2025 г. и възможни дефицити спрямо „амбициозните прогнози за приходите“ може да усложнят усилията за изпълнение на фискалните цели на ЕС.

Полската армия стана третата по големина в НАТО от  гледна точка на персонал тази година след САЩ и Турция, а делът ѝ в разходите за оборудване засенчи както указанието на НАТО за 20%, така и американските разходи през последните години.

„Повишаването на разходите подложи на значителен натиск финансите на Полша, тъй като страната не успява да заличи дефицита си“, отбелязва Фенела Макгерти, старши съдружник в отдела за икономика на отбраната към Международния институт за стратегически изследвания.

„Това ще предизвика още увеличения на най-високо ниво, а в рамките на бюджета за отбрана големи покупки ще погълнат значително количество разходи, свивайки средствата за други програми“, допълва тя.

Полското министерство на финансите, полското министерство на отбраната и представители на НАТО не са предоставили прогнози за дългосрочните разходи за финансиране при запазване на сегашния темп на покупки на оборудване от Полша.

„Макар че всички съюзници приеха да харчат минимум 2% от БВП за отбрана, някои ще трябва да харчат повече, например за модернизиране на въоръжените им сили в бъдеще“, коментира говорителят на НАТО Фарах Дахлалах.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 22:25 | 23.10.24 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Икономика и макроданни виж още

Коментари

2
rate up comment 7 rate down comment 1
sssaaa
преди 4 седмици
Следвайки пътя на парите, разбираме коя страна замисля преврати, създава военни конфликти и участва не пряко в тях за да си продава Демократичните оръжия. Та в този ред на мисли би било добре да се добави към статията към коя страна са насочени повечето военни поръчки, та да разберем кой е злодея в сянка, създаващ повечето военни конфликти в Света. Така ще разберем и за пропагандната световна машина, едва ли не самопровъзгласяващи се за Демократи.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 2 rate down comment 8
гъбко
преди 4 седмици
Кинтите немат никво значение, кат започне разпада на ру33ията трябва да са готови!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още