Пристанищни работници по Източното крайбрежие и Крайбрежието на залива на САЩ започнаха стачка във вторник, като спряха притока на близо половината от презокеанските превози на страната, предава Ройтерс. До това развитие се стигна, след като преговорите за нов колективен трудов договор се провалиха заради заплатите.
Стачката блокира всичко – от доставките на храна до автомобили – от десетки пристанища от Мейн до Тексас, а според анализаторите нарушаването на търговията ще струва на икономиката милиарди долари дневно, ще застраши работни места и ще ускори инфлацията.
Международната асоциация на пристанищните работници (ILA) – профсъюз, който представлява 45 хил. пристанищни работници, водеше преговори с Морския съюз на САЩ (USMX), представляваща работодателите, по нов шестгодишен договор преди изтичането на крайния срок в полунощ на 30 септември.
„В резултат на изтичането на основното споразумение между Морския съюз на САЩ и Международната асоциация на пристанищните работници се стигна до спиране на работата на пристанището във Вирджиния и други пристанища по Източното крайбрежие и Крайбрежието на залива на САЩ“, съобщиха пристанищните власти във Вирджиния.
USMX не е отговорил на молбите за коментар. Но ръководителят на ILA Харолд Дагет заяви по-рано, че работодатели като оператора на контейнеровози Maersk и неговата APM Terminals North America не са предложили уместни повишения на заплащането и не са приели искания за спиране на проекти за пристанищна автоматизация. USMX съобщи в комюнике в понеделник, че е предложиха да повиши заплащането с близо 50%.
ILA съобщи в комюникета в неделя и понеделник, че стачката на пристанищата ще започне от 12:01 ч. във вторник.
Стачката, която е първа за ILA от 1977 г. насам, притеснява компаниите от всички сектори на икономиката, които разчитат на презокеанските превози, за да изнасят стоки и да си осигуряват важен внос. Стачката засяга 36 пристанища, които обработват широка гама от превозвани в контейнери стоки – от банани до дрехи и автомобили.
Профсъюзът „държи под прицел цялата страна“, коментира Стив Хюс, главен изпълнителен директор на компанията HCS International, специализирана в доставките на автомобили. „Силно се опасявам, че положението ще бъде неприятно“.
Спорът поставя и подкрепящия работниците президент на САЩ Джо Байдън в реално непечеливша позиция, докато вицепрезидентът Камала Харис участва в напрегната предизборна надпревара срещу бившия републикански президент Доналд Тръмп.
Представители на администрацията на Байдън проведоха срещи както с представители на USMX, така и на ILA преди стачката, за да ги насърчат да постигнат сделка. Но администрацията на Байдън многократно отхвърли възможността да използва федерални правомощия, за да предотврати стачка в случай на безизходица.
Председателят на Търговската камара на САЩ Сюзан Кларк призова Байдън в понеделник да преосмисли позицията си, като заяви, че „би било безотговорно да позволи спор за договор да предизвика такова сътресение за икономиката ни“.
Компании за търговия на дребно, съставляващи около половината от обема на контейнерните превози, бързат да задействат алтернативни планове с навлизането им във важния сезон на продажбите за зимните празници.
Много от големите играчи доставиха стоките за Хелоуин и Коледа по-рано, за да избегнат нарушения, свързани със стачка, поемайки допълнителни разходи за доставка и складиране на стоките.
Гигантът в търговията на дребно Walmart, най-голямата американска компания в областта на превозите на контейнери и оператор на складове Costco съобщиха, че правят всичко възможно да смекчат последиците.
Губернаторът на Ню Йорк Кати Хоукъл заяви вчера, че щатът не очаква непосредствено въздействие върху доставките на храни или други стоки от основна необходимост.
Едноседмична стачка може да струва на икономиката на САЩ 3,78 млрд. долара и да предизвика забавяне на веригите за доставка до средата на ноември, сочи анализ на The Conference Board. Пристанищата, застрашени от стачки, отговарят за международна търговия на САЩ на стойност 3 трлн. долара.
Между 43% и 49% от целия внос на САЩ и търговия за милиарди долари на месец са блокирани заради провалените преговори за нов трудов договор, отбелязва CNBC.
Круизните и военните дейности на пристанищата ще продължат.