Потребителското доверие в САЩ неочаквано се понижава през септември най-рязко от три години насам поради опасенията за пазара на труда и перспективите пред икономиката като цяло, предава Bloomberg.
Показателят за настроенията на Conference Board спада с 6,9 пункта до 98,7 пункта, което е най-големият спад от август 2021 г. насам, сочат публикувани във вторник данни. Това е под всички прогнози в проучване на Bloomberg сред икономисти.
Показателят за очакванията за следващите шест месеца се понижава до 81,7 пункта, а за настоящите условия - до 124,3 пункта.
Неотдавнашното забавяне на пазара на труда, наред с трайно високите разходи за живот, се отразява негативно на потребителското доверие, като задържа показателя доста под нивата отпреди пандемията от Covid-19. Подробностите в доклада отразяват опасенията за пазара на труда, които миналата седмица доведоха до решението на Федералния резерв да намали лихвените проценти с 50 базисни пункта.
Делът на потребителите, които твърдят, че работните места са в изобилие, намалява за седми месец до 30,9%, което е най-малкият дял от март 2021 г. насам. Тази поредица от спадове е най-дългата от 2008 г. насам. Делът на потребителите, които казват, че трудно се намират работни места, нараства до 18,3%, което е най-високата стойност от началото на 2021 г. Разликата между тях - показател, който се следи отблизо от икономистите за оценка на пазара на труда - се свива за осми месец.
Въпреки че потребителите все още виждат малък шанс за рецесия през следващата година, се наблюдава леко покачване на дела на тези, които смятат, че икономиката вече е в спад. Макар и все още положителна, оценката на потребителите за тяхното настоящо и бъдещо финансово положение се влошава.
Миналата седмица председателят на Фед Джером Пауъл заяви, че макар пазарът на труда да се смекчава, той все още е в „стабилно състояние“, а икономиката в по-широк план е „по принцип добре“. Прогнозите на централните банкери, публикувани заедно с решението за лихвените проценти, показаха, че се очаква безработицата да се повиши от сегашните 4,2% до 4,4% през четвъртото тримесечие и да се задържи на това равнище до 2025 г.
Според данните на Conference Board около една трета от потребителите очакват по-ниски лихвени проценти през следващата година, което е най-високият дял от април 2020 г. насам.