Потреблението в Китай се повишава леко по време на празничните чествания от тези седмица спрямо нивата преди пандемията – възстановяване, което обаче не повлия на инвеститорите, все още фокусирани върху икономическите проблеми на страната, съобщава Bloomberg.
Общите разходи на местните туристи по време на тридневните празнични чествания са нараснали с 8% спрямо 2019 г. до 51 млрд. юана (7,2 млрд. долара), информира Министерството на културата и туризма. Броят на пътуванията се е увеличил с 6,3% до 107 милиона.
По отношение на средните разходи за пътуване, те възлизат на едва 477 юана, което е с 1,6 на сто повече спрямо тези отпреди 5 години.
Нестабилността на потребителската икономика се проявява и на фондовите борси. Китайските акции, свързани с пътуванията и пазаруването, поевтиняха в сряда, като книжата на туроператора Yunnan Tourism Co. поевтиняха с най-много от над месец.
Сдържаността на потребителите по време на голям празник сигнализира за предизвикателствата, пред които е изправена икономиката, обхваната от влошаваща се безработица и спад в имотите, който опустоши състоянието на домакинствата.
Незначителното увеличение при пътуванията „не сочи към възстановяване на потреблението“, коментира Джаопън Син, старши стратег в Australia & New Zealand Banking Group, който очаква спад в дневните разходи през предстоящата Златна седмица в сравнение с празниците през септември.
„Данните за разходите бяха изключително нестабилни през последните пет години, засягайки богатството поради спадове в цените на имотите и акциите, които нарушават нормалния темп на потребление“, подчертава той.
Сред икономистите се разпространява песимизмът, че Китай изпитва проблеми да постигне целта си за икономически растеж от около 5% за тази година, тъй като вътрешното търсене остава упорито потиснато. Продажбите на дребно са нараснали само с 3,4% на годишна база през първите осем месеца на 2024 г., по-малко от половината от растежа, наблюдаван през същия период на 2023 г.