Германия си проправи път през пандемията и успя да избегне опустошаване на индустрията, след като Русия прекъсна доставките на газ заради войната в Украйна. Това обаче никога не разсея напълно опасенията, че по-големи икономически проблеми може би предстоят. Последните две седмици предоставиха драматични доказателства, че тези страхове са оправдани.
Изборите в източногерманските провинции Тюрингия и Саксония в началото на месеца отбелязаха скок в подкрепата за популистките партии. Това нанесе нов удар на управляващата коалиция в Берлин и създава допълнителна несигурност относно способността на Германия да привлича инвестиции, пише Bloomberg.
Volkswagen AG, най-големият автомобилен производител в страната, хвърли бомбата, че иска да прекрати десетилетен трудов договор и евентуално да затвори местни фабрики поради изоставащото търсене.
След това BMW намали прогнозите си за печалбата за цялата година, а UniCredit SpA изненада инвеститорите с новината, че придобива дял в Commerzbank, като хвана правителството неподготвено за сделката.
„Няма смисъл да се подслаждаме: Германия продължава да изостава в международен план“, пише Таня Гьонер, председател на индустриалната лобистка група BDI, в доклад, който призовава за незабавни действия за подобряване на конкурентоспособността на страната и преразглеждане на икономиката, зависима от тежката индустрия.
Икономическите ветрове се засилват от доста време. Производството в Германия, гръбнакът на нейната икономика, е силно засегнато от намаляващото търсене от страна на потребителите в Китай - ключова дестинация за износ на елегантни луксозни автомобили и сложни машини. Миналата година растящата инфлация се отрази на домакинствата и подпомогна възхода на крайната десница и крайната левица.
Сред производителите, които са най-засегнати от забавянето на търсенето в Китай, е Volkswagen (VW). Компанията от десетилетия разчита на азиатската страна като ключов източник на приходи и печалби. Докато Китай остава важен регион за продажбите, пазарният дял на компанията там ерозира през последните години поради ожесточената конкуренция от страна на по-пъргавите китайски конкуренти и Tesla.
Конкуренцията разяжда и вътрешния пазар на VW в Европа, където търсенето на нови автомобили не се върна до нивата отпреди пандемията, а гамата електрически автомобили на компанията се затруднява да привлече купувачи. Неефективността и високите разходи допълнително затлачиха индустриалния гигант, който дава работа на повече от 600 хил. души по целия свят. Решението на правителството в Берлин внезапно да прекрати стимулите за купувачите на електрически автомобили - една от многото спорни отстъпки, направени в преговорите за бюджета миналата година - усложни тези проблеми.
Въпреки незавидното положение на компанията, VW шокира работниците и политическото ръководство на страната, когато обяви намерението си да прекрати трудовия пакт, който през последните три десетилетия пречи на автомобилния производител да прилага принудителни съкращения. От компанията казват, че за първи път в своята 87-годишна история ще обмислят затваряне на фабрики в Германия.
Изявлението предизвика незабавен протест от мощните профсъюзи, които имат огромно влияние в компанията - дори по германските стандарти. Предстоящите преговори между ръководството и представителите на работниците, за да се опитат да намерят изход от кризата, могат да се превърнат в мъчително преживяване и за двете страни.
BMW е по-прагматичната компания в навигирането на прехода към автомобили с батерийно захранване. Базираният в Мюнхен производител обаче беше принуден да намали прогнозите си за печалбата за цялата година поради намаляването на търсенето в Китай и изтеглянето на 1,5 млн. автомобила заради потенциално дефектни спирачни системи.
Тези системи бяха доставени от Continental AG, която поне доскоро се радваше на репутацията на един от най-ефективните и конкурентни производители на автомобилни части в Европа. Някои звена от бизнеса на групата, като операциите с гуми например, продължават да генерират добри печалби. Други подразделения обаче са изправени пред множество кръгове от болезнени мерки за преструктуриране и хиляди съкращения на работни места.
Миналия месец Continental заяви, че обмисля отделянето на своя автомобилен отдел - потенциално трансформиращо решение, на което предишното ръководство се съпротивляваше години наред. Ако това се случи, това ще подчертае колко дълбоки са промените в автомобилния сектор.
„Настроението в автомобилната индустрия бързо се влошава“, казва Анита Вьолфл, експерт по индустрията в германския Ifo Institut, в доклад, като подчертава, че има „изключително песимистични очаквания за следващите шест месеца“.
Корпоративните неволи на Германия не са ограничени до нейния основен индустриален сектор. Рано сутринта в сряда UniCredit изненада инвеститорите, като обяви, че придобива дял в Commerzbank, което я прави вторият по големина акционер в банката.
Commerzbank получи спасителна помощ от германските данъкоплатци в резултат на финансовата криза, а новината за сделката на UniCredit идва само седмица, след като правителството на Германия каза, че ще намали дела си в банката, за да увеличи нейната независимост.
Покупката изглежда изненада както ръководството на банката, така и германското правителство, въпреки че главният изпълнителен директор на UniCredit Андреа Орсел настоя в интервю за Bloomberg TV, че Берлин е бил „добре запознат“ със сделката. Сега италианската банка ще трябва да намери допирни точки с ключови заинтересовани страни в Германия, включително правителствени служители, други акционери и представители на труда, които вече са в опозиция на евентуално придобиване.
„Германският министър на финансите Кристиан Линднер сега трябва да поеме ясен ангажимент към Германия като място за бизнес и да се противопостави на заплашителното поглъщане на Commerzbank от Unicredit“, казва Франк Вернеке, ръководител на профсъюза Ver.di, в изявление.
Линднер, неговите подкрепящи бизнеса либерални демократи и цялото федерално правителство са на върха на нарастващото недоволство от икономическите затруднения в Германия и смущенията в ключовите индустриални сектори. Това се прояви на регионалните избори в Тюрингия и Саксония, където подкрепата за крайнодясната AfD и за нова крайнолява формация значително се увеличи.
Следващите регионални избори ще се проведат на 22 септември в Бранденбург, германската провинция, която заобикаля Берлин, и AfD се очаква да спечели или да бъде втора.