Администрацията на американския президент Джо Байдън повиши рязко митата върху китайски вносни стоки, включително 100% налог върху електромобилите, с цел да засили защитата за стратегически местни индустрии от ръководеното от държавата свръхпроизводство в Китай, предава Ройтерс.
Търговският представител на САЩ съобщи, че много от митата, включтелно налог от 100% върху китайските електромобили, 50% върху соларните клетки и 25% върху стоманата, алуминия, батериите за електромобили и ключови полезни изкопаеми, ще влязат в сила от 27 септември.
Документът на търговския представител на САЩ, публикуван в петък, показва, че митата от 50% върху китайските полупроводници, които сега включват две нови категории – полисилиций, използван в соларните панели, и силициеви пластини, трябва да влязат в сила през 2025 г.
Корекциите в наказателния „Раздел 301“ с мита върху стоки на стойност 18 млрд. долара, обявени през май от президента Джо Байдън, са минимални и не вземат предвид призивите на автомобилната индустрия за намаляване на митата върху графита и важни полезни изкопаеми, необходими за производството на батерии за електромобили, тъй като тя е твърде зависима от китайските доставки.
Търговският представител на САЩ остави непроменено увеличението на митата до 25% спрямо нула върху литиево-йонните батерии, полезни изкопаеми и компоненти, като ръстът на митата върху батериите за електромобили ще влезе в сила от 27 септември, а този за всички останали устройства, включително лаптопи и мобилни телефони – от 1 януари 2026 г.
„Тежки, целенасочени“
Съветникът на Белия дом по икономическите въпроси Лаел Брейнард коментира пред Ройтерс, че решението е взето, за да се гарантира, че електромобилната индустрия в САЩ ще се диверсифицира от доминиращата верига за доставки на Китай.
Тя допълни, че тези „тежки, целенасочени“ мита са необходими, за да се противодейства на китайските държавни субсидии и политики за пренос на технологии, които доведоха до свръхинвестиции и производствен капацитет. Но Вашингтон инвестира стотици милиарди долари от собствените си данъчни субсидии за развиването на местния си сектор на електромобилите, соларните панели и полупроводниците.
„Митата от 100% върху електромобилите отразяват значително несправедливото ценово предимство, което китайските електромобили особено използват, за да доминират на автомобилните пазари със смайващ темп в други части на света. Това няма да се случи тук при ръководството на вицепрезидента и президента“, изтъкна Брейнард.
Китай обеща да отговори на „изнудващите“ повишения на митата и заяви, че успехът на електромобилната му индустрия се дължи на иновации, не на държавна подкрепа.
По-високите мита в САЩ влизат в сила в момент, когато вицепрезидентът Камала Харис и бившият президент Доналд Тръмп ухажват избирателите в щати, съсредоточени върху производството на автомобили и стомана, в опит да се позиционират като твърдолинейни към Китай преди президентските избори през ноември. Тръмп обеща да наложи мита от 60% върху целия китайски внос.
ЕС и Канада също обявиха нови вносни мита върху китайските електромобили, като последната наложи мита от 100% подобно на САЩ.
Смекчаване за пристанищните оператори и медицинските консумативи
Окончателното решение за митата все пак дава известно успокоение за американските пристанищни оператори, които бяха изправени пред ново мито от 25% върху огромните кранове от кораба до брега, сектор, в който Китай доминира без производители в САЩ.
Митото щеше да повиши разходите за всеки кран с милиони долари. Търговският представител на САЩ съобщи, че ще позволи изключения от митата за някои китайски пристанищни кранове, които са поръчани преди обявяването на митата за първи път на 14 май, ако те бъдат доставени до 14 май 2026 г.
Търговският представител на САЩ повиши митата до 50% за медицинските маски и хирургични ръкавици спрямо първоначално предложените 25%, но отложи влизането им в сила, за да позволи преход към некитайски доставчици. Планираното мито върху китайските спринцовки, чието предлагане беше недостатъчно по време на пандемията от Covid-19, ще бъде увеличено незабавно до 100% спрямо първоначално планираните 50%, но търговският представител на САЩ ще позволи временно изключение за ентералните спринцовки, използвани за хранене на бебета, за срок от една година.
Агенцията съобщи също, че ще обмисли искания за изключения от митата за пет категории китайски индустриални машини, включително тези за пречистване на течности, индустриални роботи и принтери.
Тя ще позволи изключения за китайско оборудване за производство на соларни пластини и клетки, но не и за оборудване, използвано за производството на цели соларни модули.
преди 1 месец Лицемерието на САЩ и ЕК искаме борба със глобалното затопляне и да не караме ДГВ ,но яки мита за китайските електромобили как помагаме на природата?Искаме свободен пазар ама пак мита.Искаме свободен пазар само ако не е срещу нашия интерес нали? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец До: Ironhorse Казваш таман започна и ти да навлизаш в ЛГБТИ и хоп, сложиха мита от Поднебесната и спреха вноса от машква? И са нъц. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец Глобализмът, зелената измама, мигранти, ЛГБТИ идиотии и транснационалните компании отиват на кино отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец ОСТАВАТ БЕЗ ТИЯ СТОКИ. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец Хубава новина. Поднебесната да се оправя с безработицата си на техна територия, нема кво да я изнасят по света! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец "САЩ повишиха рязко митата за китайски вноски стоки" - какви китайски стоки? :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар