Кредитни карти
Американците натрупаха повече дългове по кредитни карти през последните няколко години, след като намалиха задълженията си по тях по време на ранната част на пандемията.
Средният дълг по кредитна карта за тези, които имат баланс по нея, се е повишил до 6 218 долара през първото тримесечие на тази година спрямо 5 834 долара в края на 2019 г., според данни на TransUnion. Дългът по картите като дял от доходите вече е почти равен на този от края на 2019 г., но по-високите лихвени проценти по картите – които се покачиха от 17% до 23% – правят по-скъпа задлъжнялостта.
Малко повече от половината потребители на кредитни карти сега поддържат баланс от месец на месец, според фирмата за индустриални изследвания J.D. Power. До миналата година тези, които се издължаваха напълно, бяха крехко мнозинство. Средният баланс по карта беше 347 долара през първото тримесечие на тази година.
Американците откриха нови кредитни карти с безпрецедентна скорост в годините след пандемията, отбелязва Чарли Уайз, ръководител на глобалните изследвания в TransUnion. Повечето от новите карти бяха на кредитополучатели за първи път и такива с по-малко от изрядно кредитно досие.
Имаше около 590 милиона активни карти в обращение през първото тримесечие на тази година, с 40 милиона повече, отколкото през 2019 г. Тези нови сметки помогнаха за увеличаване на общите салда по кредитни карти до исторически връх от 1,14 трилиона долара през второто тримесечие на тази година.
„Повече карти означават повече задължения и по-големи просрочия“, изтъква Уайз.
Автомобили
Цената на кола и разходите за заемане на пари за закупуването ѝ се повишиха рязко от 2019 г. насам. Средният годишен процент на заема за нова кола е бил 7,1% през август, спрямо 5,4% в края на 2019 г., според Edmunds, онлайн ръководство за пазаруване на автомобили.
Разходите за притежание на автомобил също се повишиха. Застраховането и, не дай Боже, ремонтът на превозно средство значително поскъпна напоследък. Цената на бензина е намаляла спрямо скока през 2022 г., но все още е с около 20% по-висока, отколкото в края на 2019 г., въз основа на данни на Министерството на труда.
Нарастващите разходи вдъхновиха много шофьори да изкарат повече години живот на колите си. Отчасти в резултат на това превозните средства в Америка остаряват. Средната им възраст е 12,6 години спрямо 11,8 години през 2019 г., според S&P Global Mobility.
Жилища
Жилището е най-големият разход за повечето хора, а за тези, които притежават дом, един от най-ценните им активи. Последните пет години се развиха много по-различно в зависимост от това дали сте имали наемодател или ипотека.
Собствениците на жилища станаха по-богати. Ръстът на цените повиши нетната стойност както на дългогодишните собственици на жилища, така и на милениалите (поколението родено между 1981 и 1996 г. – бел. прев.), които уцелиха страхотен момент.
Междувременно растящите наеми натовариха бюджетите на наемателите.
Нарастващите цени и лихвени проценти направиха покупката на жилище много по-малко достъпна. Месечната вноска за жилище на средна цена със средна ипотечна лихва през юли е била 3010 долара, според фирмата за недвижими имоти Redfin. През декември 2019 г. тя беше почти наполовина - 1566 долара.
Другите разходи за собственост върху жилище също скочиха, особено цената на застраховката. Средната годишна премия за жилищна застраховка е била 1765 долара през първото тримесечие, спрямо 1164 долара през 2019 г., според Verisk, фирма за анализи.
Но може да се задава известно облекчение на жилищния пазар, тъй като лихвите по ипотечните кредити може да паднат, след като Фед изглежда готов да намали основната си лихва. Това в крайна сметка би могло да даде шанс на някои собственици на жилища да рефинансират ипотеките си, а на много наематели – възможност да си купят жилище, завършват авторите.