Изобилието от евтина работна ръка някога беше причината привидно всичко да се прави в Китай. Но с нарастващите заплати и застаряващото население индустриалните роботи са все по-често срещани във фабричните цехове на страната. Сега Китай иска сам да произвежда тези роботи, пише колумнистката на Wall Street Journal Джаки Уонг.
Като фабрика на света, естествено е Китай да е най-големият пазар за индустриални роботи. Страната е инсталирала повече от половината от всички индустриални роботи в световен мащаб през 2022 г., според Международната федерация по роботика.
Има причини, поради които фабричната автоматизация трябва да продължи да расте в дългосрочен план. Населението на Китай застарява, а и Пекин има амбиции за придвижване нагоре по веригата на промишлената стойност – така, по-автоматизираните фабрики изглежда са отговорът. Разпространението на индустриалните роботи в Китай на един служител все още изостава от развитите промишлени икономики като Южна Корея, Германия и Япония.
А извън Китай стремежът към връщане на промишленото производство в развитите страни с по-високи заплати също може да стимулира търсенето на фабрична автоматизация.
Независимо от това пазарът на фабрична автоматизация беше в спад през последната около година. Това отчасти се дължи на свръх инвестициите в Китай в сектори като батерии и слънчеви панели. Промишленият капацитет за тези продукти за екологична енергия се е увеличил в Китай: те са представлявали 15-25% от общото търсене на оборудване за фабрична автоматизация в средата на миналата година, според Bernstein.
Оперативната печалба за седем японски компании, свързани с фабричната автоматизация, е спаднала с 10% през второто тримесечие спрямо година по-рано, според Morgan Stanley. Но напоследък има положителни знаци, тъй като много от тези компании също така отчитат нарастващ ръст на поръчките. Fanuc, която произвежда промишлени роботи, отбеляза увеличение на поръчките с 14% през последното тримесечие в сравнение с предходното.
По-широкото възстановяване на капиталовите инвестиции в Китай би било от полза за тези компании предвид размера на пазара. Но все повече Китай се превръща и в източник на конкуренция. През първата половина на тази година китайските производители държаха повече от половината от пазара на индустриални роботи в страната, според изследователската фирма MIR Databank. Това се сравнява с около 36% за цялата 2022 г.
Японски и европейски компании като Fanuc и швейцарската ABB доминираха в сектора, но китайски компании като Shenzhen Inovance Technology и Estun Automation ги настигат. По-специално, китайските компании бързо спечелиха дял в колаборативните роботи (коботи), които са проектирани да работят заедно с хората.
Важно е обаче, че чуждестранните компании все още доминират при някои от продуктите от по-висок клас. Например Fanuc все още е пазарен лидер в компютърните системи за цифрово управление, които са на практика мозъците на машинните инструменти.
Както дългосрочната тенденция при търсенето, така и зараждащото се краткосрочно възстановяване трябва да са от полза за компании с технологично лидерство като Fanuc. Акциите ѝ пострадаха през последните няколко години: все още са надолу с около 20% спрямо пика си през 2021 г. Китай е значителен пазар, който представлява 23% от продажбите на фирмата през последното тримесечие, но тя също така има силно присъствие в Америка и Европа.
В крайна сметка Китай е достатъчно голям пазар за да могат на него да процъфтяват както местни, така и чуждестранни доставчици на автоматизация. Но само ако китайската икономика отново се изправи на крака, завършва Уонг.