Хърбърт Лун вярва, че мерките срещу разпространението на Covid-19 са направили китайските потребители по-пестеливи. Управляващият директор на Wing Sang Electrical, която произвежда продукти като сешоари и преси за коса, смята, че навиците са се променили, след като политиката на Пекин за нулева толерантност към коронавируса принуди милиони души да си си останат по домовете.
„Наистина виждам промяна в потребителското поведение, включително по-малко разходи за луксозни стоки“, изтъква той, цитиран от британския вестник Telegraph.
Тази тенденция отразява променящите се вкусове, както и предпазливостта.
Бизнесът на Лун е базиран в Шънджън, високотехнологичния център на Китай, свързващ Хонконг с континенталната част на страната.
Според Лун животът тук се е нормализирал след пандемията, въпреки че купувачите все повече обръщат гръб на западните стоки.
„В миналото луксозните марки, особено чуждестранните марки, се справяха добре в Китай, но след Covid виждам преминаване към повече местни марки, които предлагат много по-добра стойност за парите“, изтъква той. „В моя сектор отчитаме огромно желание за марки като прахосмукачки и сешоари Dyson. Сега местните марки предлагат конкурентно качество и иновации на малка част от цената. Същото важи и за козметиката”.
Промяната представлява шок за много марки, които залагат на Китай.
Burberry, Gucci и Estée Lauder са само част от луксозните имена, чиито печалби пострадаха поради колебливото китайско търсене.
Но отдалечаването от западните марки представлява само върхът на айсберга относно промените, настъпващи във втората по големина икономика в света. Растежът се забавя. Парите са малко. И търговското напрежение отново ескалира.
Икономиката на Китай нарасна с 4,7% през второто тримесечие на 2024 г., по-бавно от очакваните от икономисти 5,1%, тъй като притеснените чуждестранни инвеститори изтеглиха рекордните 15 млрд. долара от страната през същия период - удар по плановете на президента Си Дзинпин.
Четирите фактора
Някои се опасяват, че световната фабрика сега е претоварена, тъй като намаляващите печалби принуждават производителите да увеличат производството само за да получат достатъчно пари, за да обслужват дълговете си.
Дзунюен Лю, старши научен сътрудник в Съвета за международни отношения, вярва, че Китай е изложен на риск да бъде въвлечен в „гибелна примка“ от падащи цени, затваряне на фабрики и загуба на работни места, което ще го изправи пред загубено десетилетие в японски стил.
Тя вярва, че проблемите на Китай отдавна се коренят в четири фактора – дълг, търсене, демография и отделяне от останалия свят.
МВФ очаква икономическият растеж на Китай да се забави допълнително до 2030 г. Графика: МВФ/Telegraph
Лю подчертава правителствените данни, които показват, че една трета от китайските производители на автомобили са били нерентабилни през май. Автомобилите поевтиняват бързо: средното електрическо превозно средство, произведено от китайския гигант BYD, сега струва 20% по-малко, отколкото преди година.
Цените в цялата икономика се свиха в края на 2023 г. и едва сега започват да се покачват отново, като се повишиха с 0,5% през юли на годишна база.
Повечето икономисти биха описали временния спад на цените като ефективно намаляване на данъците. Лю обаче посочва, че спадът е придружен от слаби доходи.
„Ръстът на доходите на домакинствата по същество стагнира“, подчертава тя. „Комбинирайте това със срива на пазара на имоти и с факта, че богатството на повечето хора е свързано с дома им, и е ясно, че това не е добре за мотивиране на потреблението“.
Тина Ву, 27-годишна докторантка, живееща в Пекин, казва, че сега е по-трудно да се намери работа след пандемията.
„Не е много лесно за младите хора да намерят добре платена работа поради въздействието на пандемията“, изтъква тя. „Много компании намалиха заплатите“.
Ву, която е работила като дизайнер в правителствена архитектурна фирма, преди да се върне в университета, остава оптимистично настроена за бъдещето. „Оптимист съм, че след три до пет години пазарът на труда ще се възстанови и отново ще процъфтява“, казва тя.
Но не всеки е толкова оптимистичен като Ву.
Бен Кавендър, управляващ директор на China Market Research Group, казва, че е ясно, че китайските потребители затягат коланите си. „Доверието на потребителите е ниско в момента“, изтъква Кавендър.
Все повече китайски производители отчитат загуби. Графика: Telegraph
„Налице е голямо безпокойство, че правителството не е направило достатъчно за подобряване на перспективите за работа или за заплатите и хората все още са много притеснени от бъдещи съкращения на работни места и от липса на възстановяване на жилищния пазар“, посочва той.
По думите му това важи особено силно за по-младите потребители.
„Мисля, че усещането в Шанхай е, че икономиката е бавна, познавам много малко собственици на бизнес, които са щастливи в момента“, коментира Кавендър.
Той добавя, че мнозина се оглеждат за други възможности. „По-богатите китайци, които познавам, все още имат ясното намерение да изведат децата си от страната за целите на образованието и зелена карта, просто като защита“, изтъква Кавендър.
Тенденцията Guochao
Нарекоха го тенденцията Guochao. Буквално преведено като „национален тренд“, който показва как китайското поколение Z насочва покупките си към местни марки, които отразяват националната гордост.
„Китайските марки се възползваха от Covid, за да станат много по-добри в позиционирането и маркетинга и сега могат да бъдат толкова конкурентни или по-конкурентни от чуждестранните марки в много категории“, изтъква Кавендър.
Това обаче прикрива и нова пестеливост. Ръстът на продажбите на дребно буксува и сега е близо до най-ниското си ниво, откакто страната излезе от ограниченията заради Covid.
„Луксозните стоки и услуги са добър пример за това. Потребителите са склонни или да разпределят разходите си към най-премиум марките, или се насочват към премиум спорта. Това е отчасти причината, поради която виждаме марки като Gucci да изпитват толкова големи затруднения в момента“, изтъква Кавендър.