IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Хранителните компании в САЩ достигнаха ценовия лимит на потребителите

Пазарната им сила спадна и сега те работят активно за връщане на загубените клиенти

07:35 | 16.08.24 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg
Снимка: Bloomberg

Хранителните компании в САЩ работят върху нови предложения за потребителите, уморени от високите цени, като същевременно се опитват да защитят някои от най-големите си печалби от години насам, пишат колумнистите на Wall Street Journal Джеси Нюмън и Хедър Хадън.

Веригите ресторанти това лято рекламират вълна от оферти, за да поддържат приходите си. Производителите на храни увеличават цените с по-бавни темпове, дават повече отстъпки и представят нови продукти, като тематични „междузвездни“ бисквитки Oreo и макарони със сирене във формата на Super Mario.

Ходовете на компаниите имат за цел да привлекат хората обратно към марки, които потребителите са изоставили, след като цените скочиха до небето.

„Имахме 3% инфлация тази година, но калкулираме в цените си само 1%“, казва главният изпълнителен директор на Kraft Heinz Карлос Абрамс-Ривера.

През последните две години американците са харчили повече от доходите си за храна, отколкото през последните три десетилетия. Цените на храните се превърнаха в горещ въпрос по време на предизборната кампания, докато кандидатите за президент на САЩ и други политици обсъждат икономически въпроси преди изборите през ноември.

Главният изпълнителен директор на Domino’s Pizza Расъл Уайнър казва, че ресторантите в крайна сметка не са имали пазарната сила да увеличат цените толкова, колкото са смятали, че могат.

„В ретроспекция ценовата сила липсваше“, споделя Уайнър в скорошно интервю. Domino's, каза той, повиши цените по-малко от конкурентите и по-бавно от общия процент на инфлация в ресторантите.

Миналата фискална година всяка от 10-те най-големи вериги ресторанти в САЩ по пазарна стойност отчете печалба, която достигна или надмина нивата от 2019 г., според анализ на WSJ на фирмените отчети. За редица вериги, включително Chipotle Mexican Grill и Olive Garden (на Darden Restaurants), маржовете на печалба на ниво ресторант, отразяващи оперативните разходи като процент от продажбите, съответстват или надвишават нивата от 2019 г., показват отчетите.

Големите производители на храни отбелязаха подобни резултати. Между 2019 г. и 2023 г. годишната нетна печалба на гигантите за пакетирани храни Hershey и Mondelez International е нараснала съответно с 62% и 28%. General Mills и Kraft Heinz отчетоха повишения от по 48%. Брутните маржове за много производители на храни са на или близо до предпандемичните нива.

Печалбите на хранителните компании са нараснали в тандем с по-широката икономика, като тримесечните печалби миналата година са достигнали рекорди, според данни на Министерството на търговията.

„Излизаме от период, в който компаниите се радваха на невероятна ценова мощ“, каза Лидия Бусур, старши икономист в консултантската фирма EY-Parthenon.

Ръководителите на хранителните компании през последните години казваха, че са увеличили цените, за да покрият бързо нарастващите си разходи за труд, съставки и транспорт. С течение на времето тези цени помогнаха да се компенсират по-високите разходи на компаниите.

В по-скорошни времена хранителните компании се възползваха от спада на някои от тези разходи, както и от усилията да станат по-ефективни. Много вериги ресторанти са постигнали печалби чрез технологии, включително киоски, които помагат за обработката на поръчки без човек на каса.

Производителите на храни отслабиха скъпите мерки, които предприеха, за да поддържат рафтовете заредени по време на пандемията, като например разчитането на извънредни доставчици и производители от трети страни. Те също така стартират забавените програми за подобряване на работата в заводите, инвестирайки например в автоматизация, посочва Робърт Москов, анализатор на TD Cowen.

Последна актуализация: 07:35 | 16.08.24 г.
Най-четени новини
Още от Икономика и макроданни виж още

Коментари

Финанси виж още