Потребителските нагласи на българите в началото на пролетта остават позитивни на фона на по-слабия инфлационен натиск от началото на годината. Подобрените икономическите и финансови нагласи успокояват потребителите през април, показват данните на Националния статистически институт (НСИ), публикувани днес.
Очакванията за ускоряване на инфлацията в следващите месеци обаче се засилват. В същото време е налице известен оптимизъм по отношение на финансовото състояние нна домакинствата.
Показателят на потребителското доверие започна да се отлепва от дъното в началото на 2023 година, след като в края на 2022 г. негативните икономически и финансови нагласи се засилиха на фона на ускоряващата се инфлация и повишените цени.
Общият показател на доверие на потребителите през април 2024 г. се повишава с 1,5 пункта в сравнение с януари (от -15,5% на -14%), като при населението в градовете увеличението е 1,3 пункта, а при населението в селата - 1,6 пункта.
Общата оценка за развитието на икономическата ситуация в страната през последните 12 месеца бележи известно подобрение, в резултат на което балансовият показател се покачва с 6,6 пункта (от -47,4 на -40,8). Очакванията на живеещите в селата са тази тенденция да продължи и през следващите 12 месеца, за разлика от населението в градовете, което е малко по-песимистично настроено в сравнение с три месеца по-рано.
Потребителите са на мнение, че и през последните 12 месеца има покачване на потребителските цени, но с по-слабо темпо. Същевременно инфлационните им очаквания за следващите 12 месеца се засилват (повишение на балансовия показател с 10,2 пункта - от 5,4 на 15,6).
По отношение на безработицата в страната през следващите 12 месеца прогнозите както на градското, така и селското население се изместват към по-негативните мнения.
В сравнение с януари националната статистика наблюдава намаление на негативизма в оценките на потребителите за настъпилите промени във финансовото състояние на техните домакинства през последните 12 месеца, като прогнозите им за следващите 12 месеца остават благоприятни.
Последната анкета отчита и по-позитивна нагласа в намерението им за извършването на разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба, за „покупка на кола“ и за „подобрения в дома“ през следващите 12 месеца.