Международният валутен фонд (МВФ) прогнозира 2,7% ръст на брутния вътрешен продукт (БВП) за България и 3,1% за страните от развиваща се Европа, което надхвърля прогнозирания ръст от 1,7% за развитите икономики, поставяйки Централна и Източна Европя (ЦИЕ) на хоризонта като ключов регион за разширяване на бизнеса в международен план. Тъй като пионерите от региона в глобалния бизнес се развиват, те са в изключителна позиция да напътстват следващото поколение. Наблюденията от третото издание на CEE Business Summit тази пролет подчертават стратегическия подход към глобализацията, който използва силните страни на региона и превръща предизвикателствата във възможности за разширяване. Глобалният доставчик на валутни услуги и международни плащания iBanFirst, който подкрепи Срещата на върха, обобщава тези наблюдения в петте най- важни предизвикателства, пред които са изправени компаниите от ЦИЕ, когато стават глобални, и предлага стратегии за ефективното им преодоляване.
1. Негативен образ на региона: Регионът често се сблъсква с възприятия за повишен риск и по-ниско качество поради по-достъпните цени на продуктите. Като дават приоритет на висококачествените предложения и ги популяризират, компаниите могат да коригират тези погрешни разбирания, да подобрят репутацията си в световен мащаб и да увеличат перспективите си за международно разширяване.
2. Достъп до капитал и финансиране: Ликвидността е от ключово значение, капиталът е изложен на риск, а осигуряването на финансиране може да бъде предизвикателство. Макар че има възможности при "ангели инвеститори", рисков капитал и фондове за дялово участие, достъпът до тях изисква солидни бизнес предложения и способност за ориентиране в международния финансов пейзаж.
3. Придобиване и управление на кадри: С разширяването на компаниите намирането и задържането на подходящите кадри, които да подпомагат растежа на новите пазари, е от решаващо значение. Това включва не само набирането на местни експерти, които разбират пазара, но и управлението на разнообразна работна сила в различни държави, като гъвкавостта остава ключова.
4. Привличане на клиенти: Това изисква задълбочено познаване на поведението и предпочитанията на местните потребители. Това включва адаптиране на маркетинговите стратегии и продуктовите предложения специално, за да се отговори на уникалните изисквания на всеки пазар, като се гарантира, че ангажираността на клиентите и обслужването са както културно, така и езиково достъпни.
5. Управление на финанси и валути: Фирмите трябва да се справят с колебанията в обменните курсове, които могат да повлияят на рентабилността и приходите. Интегрирането на финтех решения улесни някои аспекти на този процес, но сложността на финансовото управление на различни пазари остава сериозна бариера, така че намирането на правилния партньор е наложително.
Както подчерта Йохан Габриелс, регионален директор в iBanFirst, основните съставки на успеха включват способността да устоиш на променящите се условия и да се приспособиш към тях, да използваш човешката креативност и да поддържаш гъвкавост при вземането на решения и стратегическото планиране. Тези елементи са от ключово значение за навигирането в непредсказуемия пейзаж на световната търговия и технологичния напредък. Като насърчават здравите взаимоотношения с клиентите и остават ангажирани с иновативни решения, предприятията могат да процъфтяват въпреки сложността на разширяването на нови пазари.
Йохан Габриелс. Снимка: iBanFirst |
Българските пионери
В България компании като Grainstore и SUNOTEC илюстрират динамичните стратегии, необходими за успешно разширяване на пазара.
Основана през 2013 г., Grainstore бързо се позиционира като основен играч в търговията със зърнени култури, разширявайки дейността си в Гърция и Румъния с 20 складови помещения до момента. Стоян Вълев, основател и главен изпълнителен директор, наблегна на финансовата стратегия, необходима за подобни начинания, като заяви: "Важно е, когато навлизате на нов пазар, да разполагате с капитал и ликвидност. И трябва да поемете риска, че влагате някакви пари, които може да загубите".
Стоян Вълев. Снимка: iBanFirst |
SUNOTEC следва стратегически своите клиенти на нови пазари, като укрепва дейността си чрез вертикална интеграция и стратегическо придобиване, с над 2 GW в процес на разработка и 3,5 GW в областта на съхранението на батерии. Александър Захариев, ръководител на отдел "Стратегия", набляга на непрекъснатите иновации: "Много е важно да не стоите на едно място; трябва да подобрявате портфолиото си и качеството на услугите си. В противен случай, конкуренцията ще ви изпревари."
Александър Захариев. Снимка: iBanFirst |
Западът срещу Изтока: двете страни на успешните бизнес истории в Европа
По време на панела, модериран от Вероника Денизова, водеща в Bloomberg TV Bulgaria, Пиер-Антоан Дюсулие, основател и главен изпълнителен директор на iBanFirst, и Раду Джорджеску, председател на управителния съвет на SeedBlink, ярко откроиха контрастните предприемачески стратегии в Западна и Източна Европа.
Пиер-Антоан Дюсулие, основател и главен изпълнителен директор на iBanFirst, подчерта необходимостта да се мисли отвъд географските ограничения: "Като предприемач никога не съм обичал границите, особено менталните… Трудно е за една компания да се развива в страната си на произход, особено ако страната е малка, като много от страните в региона на ЦИЕ. Това е и причината, поради която основах iBanFirst, предоставяйки валутни услуги, които всъщност са паспортът за правене на международен бизнес".
Междувременно Раду Джорджеску се противопостави на стереотипа, че източноевропейските продукти са по-некачествени поради по-ниските разходи, като заяви: "Трябва да преодолеем тази идея, че ако продуктите от Източна Европа са по-евтини, то те са с още по-ниско качество". Подходът му е насочен към осигуряване на качество, за да превърне своите предприятия в успешни европейски структури.
И двамата лидери подчертаха значението на стратегическия пазарен фокус и визионерското мислене за преодоляване на традиционните бизнес граници и постигане на успех в разширяването, което е в основата на увеличаването на пазарния дял на местно, регионално и глобално ниво, независимо от произхода на бизнеса.