За 2023 г. износът на България за Германия намалява с 10% спрямо 2022 г. Това каза Пламен Димитров, управител на „Кофас България“, в предаването „Светът е бизнес“ на Bloomberg TV Bulgaria. Така той коментира отражението на влошената икономическа ситуация в Германия върху българския бизнес.
В момента момента външнотърговският ни баланс с Германия е отрицателен, а 12 месеца назад беше положителен, обясни Димитров.
„За 2024 г. ръстът на фалиралите компании в Германия и като сума, и като бройки ще бъде по-висок от миналата година, който пък беше по-висок от 2022 г.“, каза той.
Числата, които притесняват нас като застрахователи, са, че компаниите, обявили фалит в Германия през 2023 г., са 22% повече, отколкото през 2022 г., каза Димитров. Зад всяка една компания, която фалира, има искове относно размера на фалита, които идват от кредиторите. За миналата година това число е с огромен ръст – 85%, като трябва да се има предвид, че много по-големи компании са фалирали през 2023 г. в сравнение с 2022 г., обясни той.
Български износители станаха потърпевши именно от износ към компании, които обявиха фалит миналата година. Според Димитров на първо място причината за това е проблемът с търсенето, тъй като то определено не е каквото беше преди и потребителите много по-трудно взимат решение за покупка на каквото и да е ниво.
„България е един от най-големите износители на велосипеди в Европа. Износът към Германия дава хляб на много български компании, а в момента търсенето е под нулата. Ние сме в ситуация, в която в този бизнес могат да последват съкращения заради намаляващото търсене на германците към електрически велосипеди“, каза Димитров.
При близо 20 хил. фалирали компании в Германия за 2023 г. – 17% са от строителния сектор, а в търговията на едро и дребно – 16%. Индустрията, в която най-много фалират компаниите в Германия, е транспорт и логистика, а това показва колко рисков е един сектор. Това е и секторът, в който има много български компании.
По отношение на загубените суми първенец са високите технологии – по-малко компании фалират, но повличат със себе си много повече кредитори. Това е ясен извод, че Германия вече не е толкова конкурентоспособна, колкото беше в предишни години, смята Димитров.
Последните 12 месеца не бяха никак добри за германската икономика, а очакванията за следващите 12 са още по-лоши, обобщи управителят на „Кофас България“.
Според Димитров проблемите в германската икономика трябва да бъдат решавани на по-глобално ниво с максимално малка интервенция в бизнеса, да остават потребителите да решават и да бъдат отнети големите тежести на немския бизнес така, че той да бъде по-конкурентоспособен. Бизнесът в Германия трябва да може да се състезава при равни други условия с останалия свят – нещо, което в момента не му се позволява.
Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването „Светът е бизнес“ може да гледате тук.