Продажбите на дребно в САЩ са се свили повече от очакваното през януари главно заради спад при автокъщите и бензиностанциите, пише Ройтерс.
Продажбите на дребно са намалели с 0,8% миналия месец, съобщиха в четвъртък от Министерството на търговията, като резултатът е бил потиснат и от лошото време. Данните за декември бяха ревизирани в низходяща посока, за да отчетат ръст на продажбите от 0,4% вместо 0,6%, както беше съобщено по-рано.
За сравнение, икономисти, анкетирани от Ройтерс, прогнозираха спад на продажбите на дребно с 0,1%. Данните включват предимно стоки и не са коригирани спрямо инфлацията. Този спад на продажбите последва силно представяне по време на празничния сезон. Резултатите през декември бяха частично понижени спрямо сезонните фактори, тъй като правителството използва модел, който се опитва да изглади сезонните колебания от данните.
Некоригираните продажби на дребно обикновено намаляват през януари. Сезонните фактори не бяха толкова благоприятни този януари в сравнение с предходни години, което доведе до големия спад в коригираните продажби миналия месец.
„Трудно е да се знае точно кой е „правилният“ фактор за даден месец, но сезонните влияния около декември 2023 г. и януари 2024 г. изглеждат необичайни в сравнение с наблюдаваните през същите месеци в по-ранни години“, коментира Даниел Силвър, икономист на JP Morgan в Ню Йорк. „Индивидуалните промени за тези месеци вероятно трябва да бъдат намалени, когато се опитваме да отчетем тенденцията при данните.“
Въпреки че инерцията на икономиката вероятно ще се забави тази година, потребителските разходи остават стабилни, благодарение на устойчивия пазар на труда и нарастващата покупателна способност на домакинствата, докато инфлацията продължава да отстъпва.
Отделен доклад от Министерството на труда в четвъртък показа, че броят на подадените за първи път молби за помощи при безработица са намалели с 8 хил. до сезонно коригираните 212 хил. броя за седмицата, приключила на 10 февруари.
Исковете се движат около ниски нива въпреки вълната от съкращения, наблюдавана наскоро, най-вече в технологичния и медийния сектор. Прогнозата на икономистите беше за 220 хил. молби последната седмица. Тъй като пазарът на труда все още е затегнат, някои от съкратените работници може лесно да си намерят нови работни места.
Компаниите вече са предпазливи към съкращенията, след като изпитваха затруднения да запълнят работните си места по време на и след пандемията от COVID-19.
Т. нар. основни продажби на дребно, изключващи продажбите на автомобили, бензин, строителни материали и ресторанти, са намалели с 0,4% през януари.
Потребителските разходи, на които се дължи над половината от икономическата активност в САЩ, са нараснали през четвъртото тримесечие, което подкрепи годишния темп на растеж на икономиката от 3,3%. Икономиката се разрасна с 4,9% през тримесечието от юли до септември.