IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Хутите не представляват глобален икономически риск

Атаките на йеменските бунтовници срещу кораби в Червено море могат да вдигнат световната инфлация с едва 0,1 пункта в края на 2024 г.

12:00 | 03.02.24 г. 3
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg
Снимка: Bloomberg

Много пъти съм чувал висши функционери да правят пауза, да понижават гласа си, да сбърчват вежди и да казват: „Сега не е моментът за успокоение“. Това винаги са добронамерени думи на предупреждение. Но за да имат някаква тежест, длъжностните лица трябва също да идентифицират моменти, когато рисковете са по-ниски от обикновено и малко успокоение би разведрило настроението. Сега може да е такова време, пише икономическият коментатор на Financial Times Крис Джайлс.

Бунтовниците хути заплашват кораби, които те свързват с държави поддръжници на Израел, което доведе до рязък спад в контейнерните превози, използващи Червено море от началото на декември. Корабните линии сега предпочитат по-дългия маршрут около Африка пред рисковете от плаване близо до бреговата линия на Йемен – една от последните атаки наскоро беше срещу кораб за стоки, регистриран на компания от Обединеното кралство. Това добавя значителни разходи за време и гориво. Според Drewry, консултант за веригите за доставки, цената за доставка на контейнер със стандартен размер от Шанхай до Ротердам се е утроила от 1442 долара в средата на декември до 4984 долара в края на януари. Това ще има ефект върху инфлацията.

Но е важно да поставим нещата в контекст. Ситуацията не прилича на кошмарите с веригите за доставки от 2021 г. и 2022 г., които подхраниха най-лошия инфлационен епизод през последните 40 години. Някои китайски корабни линии все още с охота използват маршрута през Червено море.

През 2021 г. еквивалентната цена за контейнерен превоз надхвърли 14 хил. долара и това нямаше много общо с шестте дни, през които корабът Ever Given беше заседнал в Суецкия канал. Основният виновник беше отприщеното търсене на стоки, тъй като икономиките се отваряха след вълната от Covid-19, а потребителите избягваха услугите лице в лице. Не само цената на доставката - приблизително 1,5% от крайната цена на потребителските стоки според Goldman Sachs - но и самите продукти поскъпнаха.

Джоузеф Бригс и Джовани Пиердоменико от Goldman Sachs изчисляват, че увеличението на транспортните разходи, причинено от атаките на хутите, ще повиши глобалната инфлация в края на 2024 г. с 0,1 процентни пункта, като за Европа увеличението ще е с 0,2 пункта. Това, честно казано, е почти като грешка от закръгляване при измерването на инфлацията. Последните данни за инфлацията в Обединеното кралство, Европа и САЩ паднаха под прогнозите с повече от това.

Другият ключов двигател на европейската инфлация беше шокът при предлагането на природен газ през 2022 г., когато Русия използва позицията си след пълномащабната инвазия в Украйна. С намаляващите доставки през европейското лято цените на едро на газа се повишиха от около 28 евро за мегаватчас през юни 2021 г. до връх от над 330 евро  през август 2022 г. Спот цената сега отново е паднала под 30 евро, като доставките на природен газ за Европа ще се предлагат следващата зима при 34,6 евро за мегаватчас. Тези нива са далеч под тези, използвани в инфлационните прогнози на Европейската централна банка чак до декември миналата година.

Две причини обясняват статичните фючърси върху европейския газ. Първо, продължаващият спад в търсенето на газ в целия континент и второ, огромно увеличение на доставките, особено от САЩ. ЕС е внесъл 45 млн. метрични тона природен газ от САЩ през 2023 г. спрямо 15,8 млн. през 2021 г., според S&P Global, като търговията е толкова печеливша, че това десетилетие е по-вероятно да има пренасищане, отколкото недостиг. Решението на президента Джо Байдън да постави на пауза одобрението на нови терминали за износ на втечнен газ в САЩ наскоро едва ли ще промени картината.

Следователно действията на хутите са причинили само леко увеличение на разходите за доставка в сравнение с последните три години. Това се случва в момент на слабо глобално търсене на стоки. Очаква ни изобилие от опции за доставка на стоки, петрол и газ. Съществува, разбира се, възможността голяма война в Близкия изток да затвори Оманския залив, но това е риск, съществуващ от 50 години. Така че мога да предупредя само за опасности в бъдеще: сега наистина е време да бъдем спокойни за икономическите рискове от хутите, завършва Джайлс.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:00 | 03.02.24 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Икономика и макроданни виж още

Коментари

3
rate up comment 7 rate down comment 15
OHЯ
преди 10 месеца
Мечтата на всяка средно статистическа копейка , Запада са фалира , и всички ставаме като сибирската гнус с 300 евро заплата :):):)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 7 rate down comment 17
zelka007
преди 10 месеца
До: Alex Silver ... какви оптични кабели из арабският свят са те опасали , дето всичко зависи от тех ?! нещо като неона ли е ?! или още по-сериозно , като подложките за чипове (каквото и да означава това) , дето само една лаборатория в подземията на кремля ги щампова ... :))) ... разкажи пак нещо цветно , моля те !! скоро не си изпадал в откровения ... !!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 17 rate down comment 9
Alex Silver
преди 10 месеца
Направо никаква заплаха. Никакъв икономически риск. Да прережат оптичните кабели си е направо невинна шегичка. Колко му е да ги възстановят под обстрела на хуситите. Само дето на западняците им се спече фъш кията на задницата, щото пропадат глобални връзки, обмен на всякаква информация и възможност за управление на войските.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още