IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Нагласите на германските потребители отново се влошават

Сред факторите, които трайно потискат нагласите, са войните и упоритата инфлация

14:25 | 26.01.24 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg
Снимка: Bloomberg

Нагласите на германските потребители вероятно ще се влошат през февруари, тъй като домакинствата остават притеснени от икономическата несигурност, а надеждите им за възстановяване на най-голямата икономика в Европа постепенно отслабват, показват данните от проучване, публикувано в петък и цитирано от Ройтерс.

Индексът, измерващ потребителските нагласи на института GfK, неочаквано се е понижил за февруари, до минус 29,7 пункта от минус 25,4 пункта предходния месец.

Анкетирани от Ройтерс анализатори очакваха леко подобрение до минус 24,5 пункта.

„Ако имаше някакви надежди за устойчиво възстановяване на настроенията, те бяха попарени през януари“, коментира Ралф Бюркл, потребителски експерт в Нюрнбергския институт за пазарни решения (NIM).

Желанието на потребителите да спестяват се е засилило  в началото на годината до най-високото си ниво от август 2008 г. насам, което влоши общите настроения, а пониженията в категориите „очаквания за доходите“ и „желание за покупки“ също тласнаха надолу общия резултат.

Кризите и войните, както и упорито високата инфлация са пречка за трайното подобрение на настроенията, сочат данните от месечното проучване сред около 2000 потребители, публикувано от института GfK и Нюрнбергския институт за пазарни решения (NIM).

Показатели от проучването на Gfk за февруари. Таблица: Ройтерс/Gfk Показатели от проучването на Gfk за февруари. Таблица: Ройтерс/Gfk

Индикаторът за потребителския климат прогнозира развитието на реалното частно потребление през следващия месец.

Резултат над нулата показва годишен ръст на частното потребление. Стойност под нулата е индикатор за свиване на годишна база.

Според GfK промяна с един пункт разлика в показателя съответства на годишна промяна от 0,1% в частното потребление.

Индикаторът „желание за покупка“  измерва съотношението на положителните и отрицателните отговори на въпроса: „Смятате ли, че сега е подходящ момент за покупка на основни стоки?“.

Подиндексът, измерващ очакванията за доходите, отразява очакванията за развитието на финансите на домакинствата през следващите 12 месеца.

Допълнителният индекс на очакванията за бизнес цикъла показва оценката на респондентите за общата икономическа ситуация през следващите 12 месеца.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:25 | 26.01.24 г.
Най-четени новини
Още от Икономика и макроданни виж още

Коментари

Финанси виж още