Нагласите на германските потребители вероятно ще се влошат през февруари, тъй като домакинствата остават притеснени от икономическата несигурност, а надеждите им за възстановяване на най-голямата икономика в Европа постепенно отслабват, показват данните от проучване, публикувано в петък и цитирано от Ройтерс.
Индексът, измерващ потребителските нагласи на института GfK, неочаквано се е понижил за февруари, до минус 29,7 пункта от минус 25,4 пункта предходния месец.
Анкетирани от Ройтерс анализатори очакваха леко подобрение до минус 24,5 пункта.
„Ако имаше някакви надежди за устойчиво възстановяване на настроенията, те бяха попарени през януари“, коментира Ралф Бюркл, потребителски експерт в Нюрнбергския институт за пазарни решения (NIM).
Желанието на потребителите да спестяват се е засилило в началото на годината до най-високото си ниво от август 2008 г. насам, което влоши общите настроения, а пониженията в категориите „очаквания за доходите“ и „желание за покупки“ също тласнаха надолу общия резултат.
Кризите и войните, както и упорито високата инфлация са пречка за трайното подобрение на настроенията, сочат данните от месечното проучване сред около 2000 потребители, публикувано от института GfK и Нюрнбергския институт за пазарни решения (NIM).
Показатели от проучването на Gfk за февруари. Таблица: Ройтерс/Gfk
Индикаторът за потребителския климат прогнозира развитието на реалното частно потребление през следващия месец.
Резултат над нулата показва годишен ръст на частното потребление. Стойност под нулата е индикатор за свиване на годишна база.
Според GfK промяна с един пункт разлика в показателя съответства на годишна промяна от 0,1% в частното потребление.
Индикаторът „желание за покупка“ измерва съотношението на положителните и отрицателните отговори на въпроса: „Смятате ли, че сега е подходящ момент за покупка на основни стоки?“.
Подиндексът, измерващ очакванията за доходите, отразява очакванията за развитието на финансите на домакинствата през следващите 12 месеца.
Допълнителният индекс на очакванията за бизнес цикъла показва оценката на респондентите за общата икономическа ситуация през следващите 12 месеца.