Канадските потребители са пазарували активно в края на миналата година, след като само месец по-рано свиха разходите си, показват данните за продажбите на дребно в страната, цитирани от Bloomberg.
Приходите на търговците от продажби на дребно са нараснали с 0,8% през декември, което е и най-голямото им увеличение от април насам, показва предварителна оценка на Канадската статистическа служба, публикувана в петък. Резултатът последва спад от 0,2% през ноември и не успя да отговори на очакванията в проучване на Bloomberg. Обемът на продажбите на дребно също е намалял с 0,2% през ноември
Продажбите са намалели в четири от девет подсектора през ноември, като търговците на моторни превозни средства и части се радват на най-голям ръст, който се увеличава за трети пореден месец. С изключение на автомобилите, продажбите на дребно са намалели с 0,5%, спрямо очаквания за спад от 0,1%.
Основните продажби на дребно, които изключват бензиностанциите и продажбите на автомобили, са намалели с 0,6% главно заради по-ниските продажби, регистрирани от супермаркетите, търговците на хранителни стоки и магазините за алкохол.
Въпреки че данните показват, че продажбите са нараснали рязко през декември, спадът през ноември все още показва известна слабост в разходите на потребителите, които са затруднени от по-високите лихви и много от тях предстои да подновят своите ипотеки тази година.
Докладът от петък, съчетан с ускорението на базисната инфлация и по-слабия от очакваното ръст на работните места през декември, показва, че Канадската централна банка вероятно ще остави лихвите си непроменени на ниво от 5% на срещата си следващата седмица.
„Канадските потребители все още са затруднени от по-високите лихви, тъй като данните за продажбите на дребно през ноември показаха спад в потребителските разходи“, коментира Катрин Джъдж, икономист от Canadian Imperial Bank of Commerce.
„Въпреки че предварителната оценка за декември сочи ръст на продажбите от 0,8%, ние очакваме тази сила да е моментна на фона на слабия пазар на труда и въздействието на по-високите лихви върху потребителските разходи.“
На регионално равнище продажбите се понижиха в пет провинции през ноември. Най-голямото намаление се наблюдава в провинция Квебек – от 1,4%, а продажбите в най-големия град Монреал са намалели с 0,9%.
Статистическата агенция не предостави подробности за прогнозата за декември, която се основава на отговорите на 49,4% от анкетираните компании.