За втори път в рамките на три години конфликт в размирни области в съседство с Европа застрашава да отслаби вече изпитващата затруднения икономика, докато по-силните САЩ наблюдават от безопасно разстояние, пише Wall Street Journal.
Този път нападения на бунтовниците хути в Йемен, насочени срещу товарни кораби в Червено море, убеждават все повече превозвачи да избират по-безопасни, но по-дълги и скъпи пътувания около Африка през нос Добра надежда.
Тези заобиколни маршрути повишават цените на товарите и карат търговците на дребно да се притесняват, че може да останат без наличности. Някои заводи спряха работа заради липсата на нужни части. Ако заплахата се запази, икономисти смятат, че забавянето на инфлацията, на което Европа се радваше миналата година, може да отслабне и да отложи възможно понижаване на ключовите лихви.
„Това, разбира се, е един от големите рискове за намаляване на растежа и за ускоряване на инфлацията“, коментира Ана Боата, главен икономист в застрахователната компания Allianz Trade. „Можем да говорим за риск от рецесия“, допълва тя.
Новото геополитическо напрежение може да затвърди нарастващата асиметрия между Европа и САЩ. Като голям производител на енергия САЩ несъмнено излизат по-силни от кризата, породена от войната в Украйна. А макар че част от вноса им преминава през Суецкия канал, делът е относително малък и Тихият океан предлага алтернативен маршрут за товари.
Засега нарушенията на веригите за доставка са скромни в сравнение с по-повсеместните блокажи през 2020 и 2021 г. и въздействието им върху икономиката вероятно ще бъде пропорционално по-малко. Освен това компаниите научиха уроците си от прекъсванията по време на Covid пандемията и имат по-големи наличности, отколкото преди.
Ръководителят на IKEA Яспер Бродин заяви, че конфликтът в Червено море е удължил маршрутите за превоз на стоки на компанията с около десет дни или повече, но клиентите ѝ не са засегнати.
„Огромната разлика в момента е, че се възстановихме след пандемията“, каза той по време на Световния икономически форум в Давос, Швейцария. „Това означава, че наличностите ни в складовете са в добра форма“, допълни той.
Дискаунтърът Pepco съобщи, че конфликтът в Червено море има ограничени последици за наличностите от продукти, но може да навреди на доставките през идните месеци, ако продължи. Дискаунтърът, който е собственик на веригите Poundland във Великобритания и Dealz и Pepco в континентална Европа, заяви в четвъртък, че нападенията на хутите срещу плавателни съдове водят до по-високи спот цени на товарите и забавяне на контейнеровозите.
Но ескалацията на конфликта, който започна с атаката срещу Израел от „Хамас“ в началото на октомври, следва глобална пандемия и най-голямата война в Европа от осем десетилетия и е напомняне, че перспективите за световната икономика все повече зависят от развития извън обсега на икономическите ръководители.
Кораби, плаващи през Червено море, превозват около 40% от стоките, търгувани между Европа и Азия. Първоначално хутите твърдяха, че атакуват израелски кораби или такива, които плават към израелски пристанища, но на практика атаките им са безразборни. Това кара все повече оператори да отклоняват трафика около нос Добра надежда.
Миналата седмица Tesla съобщи, че забавяне в доставките на компоненти, породено от пренасочване на кораби, ще я принуди да замрази производството в единствената си голяма фабрика в Европа, завода GigaBerlin край германската столица. Китайско-шведската автомобилна компания Volvo съобщи, че скоростни кутии, необходими за произдоството на конвенционални автомобили с двигатели с вътрешно горене в завод в Белгия, са забавени и това принудило компанията да спре производството за три дни.
Volkswagen, най-голямата автомобилна компания в Европа, съобщи, че заводите ѝ не са били засегнати, но допълни, че продължава да наблюдава положението в тесен контакт с доставчиците си. VW допълни, че пренасочва товари, което водело до известно забавяне.
Oxford Economics изчислява, че кораб, плаващ с 16,5 възела от Тайван за Нидерландия през Червено море и Суецкия канал, се нуждае от около 25,5 дни, за да завърши пътуването. Но този срок нараства до 34 дни, ако трябва да се отклони около нос Добра надежда.
Допълнителното време за пътуване намалява годишния капацитет на всеки кораб и може да се отрази на товарните разходи по други маршрути, включително тези между Азия и САЩ. Според индекса Freightos Baltic средните разходи за превоз на стоки в контейнер в света са се удвоили между 22 декември и 12 януари.
Времето за доставка може да се удължи още повече, ако отклонените кораби трябва да чакат за допълнително гориво, за да завършат непланираните си пътувания в претоварените африкански пристанища, от които южноафриканското Дърбан е най-голямото.
„Не наблюдаваме огромно задръстване в Дърбан“, казва Ами Даниел, главен изпълнителен директор на консултантската компания Windward.
За Европа последиците от кризата ще зависят от степента и трайността на нарушенията. Икономисти в Allianz Trade изчисляват, че удвояване на цените на товарите за повече от три месеца може да тласне инфлацията в еврозоната нагоре с три четвърти процентен пункт и да намали икономическия растеж с почти процентен пункт. Икономиката на еврозоната вече е отслабена и това може да я тласне към спад през 2024 г.
Еврокомисарят по икономиката Паоло Джентилони заяви пред репортери в понеделник, че положението в Червено море „трябва да бъде наблюдавано много внимателно“, защото може да доведе до ръст на цените на енергията и на инфлацията.
Има много причини защо въздействието на кризата върху икономиката на Европа може да не е толкова тежко, колкото предишните епизоди на повишаване на цените на товарите. На първо място, компаниите преминаха през редица нарушения на веригите за доставка през последните години и смятат, че са по-добре подготвени.
„Засегнати сме от кризата. Но положението е под контрол. Може би обяснението е, че сега имаме много опит в тази устойчивост или в реакцията на тези кризи“, коментира Матиас Цинк, главен изпълнителен директор на Schaeffler Automotive Technologies.
Френско-американският производител на Fiat, Peugeot и Jeep, Stellantis, съобщи, че е бил компенсиран за забавяне на пренасочени кораби, „с използването на някои ограничени решения за превоз по въздух“ и допълни, че забавянето „почти не е повлияло на производството до момента“.
Патрик Леперхоф, консултант в компанията Inverto, подразделение на BCG, казва, че кризите в миналото са направили компаниите по-подготвени за внезапни сътресения. „Много компании инвестираха в IT, за да получат по-добра видимост на веригите си за доставка и да се доближат до основните си доставчици“, допълва той.
Наред с по-голямата готовност икономическата среда също е различна от тази по време на пандемията – глобално събитие, което засегна веригите за доставка в света. Сегашната криза е местна, дава на доставчиците повече алтернативи и много компании сега поддържат по-големи наличности, отколкото преди пандемията. В Европа слабото търсене от потребителите също смекчава последиците.
„Червено море не е толкова опасно за световната търговия, колкото събитията преди няколко години“, отбелязва Леперхоф.