От базата си в град Днепър в Централна Украйна, компанията Biosphere е осигурявала на страни от бившия СССР почистващи продукти и домашни потреби. Търсенето е било сериозно, а поръчките също са били добри.
В един момент обаче там, както и в останалата част от страната, животът се е обърнал на 180 градуса през февруари миналата година, когато руската армия нахлу в Украйна. Продажбите на компанията са се сринали с 30% и на Biosphere ѝ се наложило да намери начин да поправи това, докато украинците отиват на война. Решението било мокра кърпичка в плик в цвят каки, подходяща за войници в окопите, съобщава Bloomberg.
Продуктът е само една от многото иновации, свързани с войната, които демонстрираха устойчивостта на Украйна през последните 22 месеца. И все пак Biosphere е и пример за това как компаниите са се адаптирали към реалност, която политиците дълго време отказваха да приемат – конфликтът няма да приключи скоро и Украйна се нуждае от план Б.
Ресурсите на страната намаляват след контранастъплението, което не успя да постигне значителен успех. В същото време новата помощ от САЩ и Европейския съюз е блокирана заради вътрешната им политика. Президентът на Украйна Володимир Зеленски беше във Вашингтон, за да се опита да привлече подкрепа, но му беше казано да изчака . След това и ЕС не успя да постигне съгласие за нов пакет от помощи за Украйна в размер на 50 млрд. евро.
Брутният вътрешен продукт (БВП) на страната е скочи с 9% през третото тримесечие спрямо година по-рано след почти 20% ръст през второто, опровергавайки всички очаквания. БВП може дори да достигне нивото си отпреди войната от 200 млрд. долара през следващата година, заяви инвестиционната банка Dragon Capital на 4 декември. Тази прогноза беше направена въпреки девалвацията на валутата през юли 2022 г. и миграцията.
„Войната ще продължи дълго и състоянието и качеството на икономиката ще определят изхода й“, заяви Андрий Здесенко , главен изпълнителен директор на Biosphere. „Дебатът в САЩ и Европа за бъдещата помощ трябва да накара президента и правителството да обърнат поглед към страната – към украинския бизнес. Разбираме отговорността, която носим.”
Компаниите, произвеждащи продукти, вариращи от храна до торби за боклук и алармена технология за сигурност - много от които са загубили фабрики, търговски партньори и персонал, се грижат за оцеляването си и същевременно подпомагат военните усилия.
Понастоящем приходите в бюджета се равняват на около 60% от общите държавни разходи, като чуждестранните средства помагат за финансирането на заплатите в публичния сектор и здравеопазването. Предвид факта, че помощта е под въпрос управителите на бизнеси твърдят, че изграждат източник на устойчиви доходи в страна, в която години е имало корупция и укриване на данъци.
Министерството на финансите заяви на 13 декември, че военните разходи през следващата година ще бъдат покрити до голяма степен от данъците, плащани от компании и физически лица. Те ще възлизат на 1,58 трлн. гривни (42,7 млрд. долара), което се равнява на 93% от планираните разходи за отбрана.
За Александър Конотопски , основател и управител на компанията за аларми Ajax Systems, това е въпрос, който трябва да се реши. Вариантите са или фирмата да спре да работи, или да се адаптира към новите обстоятелства, сподели той на бизнес събитие, проведено в украинската столица през октомври.
През март, след руската инвазия, компанията е използвала 160 камиона, за да премести завода си от Киев в региона на границата с Унгария и Словакия. Производството е било възобновено следващия месец и през лятото е отворен нов завод на фирмата в Турция. Компанията създаде и ново приложение, което предупреждава украинците за въздушни нападения и е било свалено около 24 млн. пъти до момента.
„Настоящата стратегия, към която се придържам сега, е че войната никога няма да свърши“, каза Конотопски, който беше класиран сред 20-те най-богати украинци през 2022 г. от Forbes Украйна. "Трябва да надграждаме върху това, което имаме тук и сега."
В Днепър, на около 400 км. югоизточно от Киев, Biosphere е преустановила всички продажби за Русия и Беларус в деня, в който войските на Владимир Путин нахлухав Украйна на 24 февруари 2022 г. Смята се, че от тогава до сега около 6 милиона души - предимно жени и деца, са напуснали Украйна, което означава, че има по-слабо търсене на пелени и почистващи продукти.
Въпреки това компанията е запазила четирите си обекта отворени и е преместила част от производството в западните части и има допълнителен склад, в случай че главният ѝ в Днепър стане обект на бомбардировка. Biosphere е започнала да променя и продуктовия си микс. Новите ѝ мокри кърпички, например, са проектирани да не шумолят и да предупреждават врага, а една кърпата за еднократна употреба може да почисти цялото тяло .
Компанията McKinsey & Co. установи, че една пета от украинските бизнеси са загубили 50% или повече от приходите си от началото на войната. Най-големите заплахи продължават да бъдат атаките срещу предприятията им, прекъсването на веригите за доставки или достъпа до енергия и помрачените нагласи на работниците.
Но компаниите са станали по-гъвкави и устойчиви, като същевременно са мобилизирали служителите си за каузата, заяви Олга Гордусенко, партньор в консултантската фирма. Това беше подкрепено от Американската търговска камара, едно от най-големите бизнес лобита в Украйна. На 14 декември тя заяви, че 74% от компаниите са успели да постигнат прогнозираните си финансови резултати през 2023 г.
Да вземем за пример Milk Alliance, която преработва една десета от украинското мляко. Веднага след началото на войната окупираните региони загубиха 90% от кравите си, тъй като фермерите напуснаха страната, а други животни бяха убити в боевете.
Млечният гигант Danone временно спря производството през първия месец, което беше причината потребителите да изберат Milk Alliance за продукти като бебешка храна. След това обаче търсенето отслабна, тъй като жените и децата напуснаха страната.
Проблемът на Milk Alliance сега е как да изпълнява поръчките, вместо да ги отменя, особено на пазарите към които изнася стоките си, заяви Сергей Вовченко , ръководител на надзора в компанията.
Наистина изглежда, че потребителите спасяват икономиката по начин, който малко хора очакваха. Онлайн търговецът на дребно Rozetka беше на ръба на фалита през март 2022 г., но успя да оцелее и дори да се разрасне. Несигурността за бъдещето стимулира онлайн пазаруването, смята един от собствениците Владислав Чечоткин .
„Такава стресова ситуация като войната „развързва“ хората по отношение на потреблението“, твърди той. „Хората си мислят – защо да се въздържам да купувам нещо, ако утре може просто да не съм жив?“
Това беше екзистенциален избор, пред който се изправи и украинският предприемач Олексий Комличенко миналата година. Бизнесът му за подбор на персонал се развиваше вече 14-а поредна година, когато той се присъедини към звено на териториалната отбрана. След като служил няколко месеца като полицай, той трябвало да реши какво да прави по-нататък.
И така, той създаде фонд със свой приятел, бивш банкер, за да инвестира във военни технологични компании, включително такива, произвеждащи софтуер и безпилотни военни апарати. Фондът, наречен Resist UA, купи миноритарен дял в производител на дронове, базиран в украинския западен регион Лвов.
„Преди време основния бизнес беше ориентиран към възобновяеми енергийни източници или нещо екологично, но сега всичко е отбрана, отбрана, отбрана“, заяви Комличенко. „Ясно разбрахме, че е нужно да се адаптираме.“