Краткосрочните очаквания за инфлацията в САЩ са се повишили до седеммесечен връх през ноември, а дългосрочните прогнози за цените са останали на нива, невиждани от 2011 г. насам, пише Bloomberg.
Американците очакват цените да се повишат с годишен темп от 4,5% през следващата година спрямо 4,4%, очаквани по-рано през месеца, показват резултатите от ноемврийското проучване на Университета в Мичиган. Според тях цените ще се повишат с 3,2% през следващите 5 до 10 години, показват данни от сряда.
Инфлационните очаквания в САЩ се повишават. Графика: Bloomberg
„Потребителите изглеждат притеснени, че забавянето на инфлацията може да обърне хода си през следващите месеци или няколко години“, коментира Джоан Хсу, ръководител на проучването, в изявление.
„Въпреки ниските цени на горивата по бензиностанциите, очакванията за цената на газа през следващата една година се повишиха до най-високите си нива от юни 2022 г. насам, а прогнозите за цените през следващите пет години са най-високите от март 2022 г. насам“, твърди Хсу.
Индексът, измерващ потребителските настроения на Университета в Мичиган, се е повишил до 61,3 пункта на фона на по-добрите прогнози за потребителските финанси. Медианната оценка на икономисти, участвали в проучване на Bloomberg , беше за ниво от 61 пункта.
Индикаторът обаче остава на шестмесечно дъно, тъй като нагласите за краткосрочните и дългосрочните икономически перспективи са се влошили спрямо измерените през октомври.
По-рано този месец гуверньорът на Федералния резерв Джером Пауъл беше попитан как едно завишено ниво на инфлацията за година напред ще повлияе на решението на централната банка за лихвите през декември.
Въпреки че статистиката играе важна роля за решението за повишаване на лихвите от миналата година насам, Пауъл подчерта, че инфлационните очаквания в момента са на „добро ниво“ и централните банкери разглеждат още „поредица други неща“.
Условията за покупка на стоки за дълготрайна употреба са се подобрили спрямо измереното по-рано през месеца, което вероятно се дължи на сезонните намаления и празничното пазаруване. Оценката на потребителите за тяхното собствено текущо и бъдещо финансово състояние се е повишило спрямо по-рано.