Спестяване и прахосване
Това, разбира се, не означава и че разходите няма да намалеят през следващите месеци или че не се задават по-зловещи насрещни ветрове. KPMG прогнозира, че потребителските разходи ще отчетат среден ръст от 1,6% през следващата година, което е по-малко от очакваните 2,8% през тази година.
Най-слаби се очаква да са разходите през второто тримесечие на 2024 г. Консултантската компания прогнозира, че Федералният резерв ще започне да намалява лихвените проценти през юни 2024 г., което ще облекчи и потребителските разходи, особено за покупките на кредит.
Сонола от Fitch прогнозира, че намаляването на разходите за дълготрайни стоки ще представлява значителна част от общото забавяне. Настоящото ниво на коригирани спрямо инфлацията разходи за дълготрайни стоки е по-високо от тенденцията, наблюдавана през петте години преди пандемията, според изследване на Федералната резервна банка на Ричмънд. Същевременно делът на разходите за дълготрайни стоки спрямо общите потребителски разходи е с един процентен пункт повече, отколкото през 2019 г. Това се дължи до голяма степен на задържаното търсене на превозни средства след проблемите с веригата на доставки и недостига на чипове заради пандемията.
Високите лихвени проценти също ще накарат много американци да се замислят дали да купуват артикули, които се нуждаят от финансиране. Али Куопус наскоро е платила 24 хил. долара за употребявана Toyota Corolla, след като спирачките на нейната Honda Civic са отказали и не е било възможно да бъдат поправени. „Лихвеният процент беше отвратителен“, казва тя, като отбелязва, че дори със значителна първоначална вноска и шестгодишен лизинг ставката надвишава 8%.
Докато разходите за дълготрайни стоки може да се забавят, разходите за услуги се очаква да останат високи, отчасти защото нагласите на потребителите са се променили след пандемията. От юни 2021 г. растежът на разходите за услуги надмина растежа на разходите за стоки и Deloitte очаква тази тенденция да се запази. Фирмата прогнозира, че личните потребителски разходи за услуги ще се повишат с 3,1% тази година и с 4,7% през 2024 г.
Много потребители ще продължат да харчат пари за едни неща, но да се отказват от други разходи. Като се има предвид, че по-богатите американци са основният двигател на потребителските разходи обаче, въпросът е какво може да ги накара да намалят разходите като цяло. Шок на пазара на труда изглежда малко вероятен, въпреки че не може да бъде изключен, особено като се има предвид високият размер на високодоходния корпоративен дълг, поет през 2021 г. и началото на 2022 г. и който сега ще бъде преоценен през 2024 г.
Когато компаниите са принудени да рефинансират при по-високи лихвени проценти, това може да доведе до съкращения, тъй като те се стремят да поддържат маржове на печалба. Пазарът лесно се отърси от съкращенията на работни места в технологичния сектор през 2023 г. след години на неистов растеж, но по-широките загуби може да са по-трудни за игнориране.
Досега икономиката на САЩ избегна твърдото приземяване, дори в лицето на рязко покачващите се лихвени проценти. Фед прецизира паричната политика, САЩ са изправени пред трудни решения за разходите и президентски избори, а геополитическото напрежение нараства. Всичко това ще внесе несигурност. Докато обаче хората имат работа, те ще продължат да харчат, заключава Сонола.