Финанси на домакинствата
Високите нива на разходи все още не са компрометирали балансите на повечето домакинства, според последните данни на банките от Федералния резерв. Отчасти това е така, защото богатството на американците е нараснало с 37% от 2019 г. до 2022 г., според последното проучване на Фед за потребителските финанси.
Нарастващият дял на собствениците на жилища, увеличаването на стойността на жилищата, растящият фондов пазар и увеличението на заплатите – всичко това увеличава нетната стойност на богатството на домакинствата. Потребителите получиха от правителството и безпрецедентни 814 млрд. долара стимулиращи плащания заради пандемията. В резултат на това реалната средна нетна стойност на богатството на домакинствата се увеличава до 192 900 долара до края на 2022 г. спрямо 141 100 долара през 2019 г. – най-голямото тригодишно увеличение в историята на страната.
Като цяло американците са генерирали 2,1 трлн. долара прекомерни спестявания по време на пандемията, изчислява Федералният резерв в Сан Франциско. Много домакинства допълнително подобриха финансовата си позиция, като се възползваха от ниските лихвени проценти и допълнителни спестявания, за да изплатят дълговете си. Например делът на притежателите на кредитни карти, които са имали баланс, е намалял от 50% на 45% от април 2020 г. до декември 2021 г., според Службата за отчетност на правителството на САЩ. Около една трета от непогасените жилищни ипотеки са били рефинансирани през този период.
Въпреки че задлъжнялостта на домакинствата се е повишила оттогава, само 3% от неизплатения дълг на американците е бил в някакъв етап на просрочие в края на септември, според последните данни на Федералната резервна банка на Ню Йорк. За сравнение, нивата на просрочие достигнаха рекорд от близо 12% през 2009 г. и възлизаха на 4,7% в края на 2019 г.
Нещо повече, потребителите са използвали средно само 24,1% от наличните си резерви за кредитни карти към третото тримесечие, което все още е под предпандемичното ниво от 24,6%, според TransUnion. Както скромните нива на просрочие, така и ниското усвояване на кредити са ключови показатели за финансово здраве и покупателна способност. Текущите измервания на потребителския дълг и затрудненията на кредитополучателите „не изглеждат тревожни“, казва Еделбърг.
Охлаждащата се инфлация също помага да се обърне загубата на покупателна способност след силния ръст на потребителските цени през 2022 г. По-специално цените на бензина паднаха тази година, инфлацията при храните също се забавя.
Проблем с доверието
По ирония на съдбата доверието на американците в личното им финансово състояние и по-широките икономически перспективи е постоянно мрачно през последните години, показват различни проучвания. Според индекса на потребителските настроения на Университета в Мичиган доверието на американците е спаднало рязко от началото на пандемията и сега е на същите нива като тези, регистрирани по време на финансовата криза от 2008-2009 г.
„Има много неща, за които потребителите се притесняват, но определено инфлацията и по-високите лихвени проценти влияят на настроението им“, казва Питърсън.
Лошата перспектива обикновено се превръща в консервативни модели на харчене. Иронично обаче, потребителските настроения не са точен индикатор за тенденциите в разходите. Разбира се, някои американци - особено домакинствата с по-ниски и средни доходи, се отказват от покупки заради нарастващия финансов стрес. Али Куопус, координатор за връзки с медиите в Илинойс, се тревожи за нарастващите лихвени проценти и по-високите цени на ежедневните стоки. Тя трябва да изплаща и студентския си заем, да покрива различни плащания за автомобила си и спешни ветеринарни сметки.
Куопус е започнала втора работа като треньор по CrossFit и отделно гледа и разхожда и кучета, но пак казва, че има салда по всичките си кредитни карти – ситуация, която тя определя като „много стресираща“.
Bank of America съобщава, че разходите за кредитни карти сред хората, които печелят под 50 000 долара годишно, не са показали почти никакъв ръст през октомври, след като са се повишили с 1,75% на годишна база през септември. Това забавяне обаче може да няма голямо влияние върху общите тенденции, тъй като разходите са концентрирани до голяма степен сред домакинствата с по-високи доходи, които обикновено печелят повече от 200 000 долара годишно. Хората с високи доходи формират 39% от общите потребителски разходи от 2004 г. насам, според Morgan Stanley.
Жилищното богатство и заетостта на т.нар. „бели якички“ обикновено стимулират доверието и разходите сред хората с най-високи доходи, чийто реален разполагаем личен доход все още е над нивата преди пандемията на глава от населението. Покачването с 40% на националните цени на жилищата и ръстът на фондовия пазар с 30% спрямо нивата преди Covid помогнаха за увеличаването на сметките им.