Продажбите на дребно във Великобритания са спаднали неочаквано през октомври, засилвайки впечатлението, че поредицата от увеличения на лихвите на Английската централна банка, имащи за цел да забавят инфлацията, затрудняват икономическата активност, пише Bloomberg.
Обемът на стоките, продадени във физически и онлайн магазини, се е свил с 0,3%, съобщават от националната статистическа служба (ONS) в петък. Този резултат последва ревизиран в низходяща посока спад от 1,1% през септември, когато необичайно топлото време отложи покупките на зимни облекла.
Икономистите прогнозираха ръст от 0,4% за октомври. Вместо това продажбите спадат до най-ниското си ниво от февруари 2021 г. насам, когато бяха наложени ограниченията, свързани в Covid. Търговците посочват кризата с разходите за живот и лошото време като причини за слабото представяне. Това вещае лошо „златно тримесечие“ (периода до Коледа), когато магазините печелят по-голямата част от годишните си приходи.
„Потребителите бяха сдържани в разходите си през октомври“, твърди Саманта Филипс, партньор в McKinsey & Co. „Въпреки че инфлацията продължава да се забавя, началото на златното тримесечие е разочароващо и това би могло да се дължи на мрачните потребителските нагласи. Това може да бъде и знак, че потребителите в момента търсят изгодни сделки за Черния петък и други промоции".
Тези резултати са най-скорошният индикатор, че ефектите от 14 последователни повишения на лихвените проценти на Английската централна банка в битката ѝ срещу инфлацията, вече се отразяват на икономиката. Натискът върху домакинствата вероятно ще се засили през следващата година, когато около 1,6 млн. ипотечни кредити ще бъдат рефинансирани при значително по-високи лихви.
Въпреки че стандартът на живот се подобрява на фона на забавящата се инфлация, която пада под темпа на растеж на заплатите, по-високите лихви по ипотечните кредити продължават да поддържат натиска върху семейните бюджети. Има опасения, че предпазливостта на потребителите по отношение на разходите им може да насочи икономиката към рецесия през следващата година.
Всички сектори в търговията на дребно регистрират спад на продажбите си миналия месец, с изключение на търговията на дребно извън магазините и категорията „други магазини“, в която влиза всичко – от аптеки до книжарници, твърдят от ONS.
Най-голям спад се наблюдава при продажбите на стоки и автомобилни горива. По-ниските продажби на хранителни стоки бяха обяснени с това, че потребителите приоритизират покупките на най-необходимите им стоки пред непланираните разходи. Продажбите, без да се включват горивата, са намалели с 0,1%.
Британските продажби на дребно се свиват, а потребителите купуват само най-важното. Графика: Bloomberg
Някои икономисти остават оптимисти, като твърдят, че забавящата се инфлация и силният ръст на заплатите ще стимулират потребителските разходи.
„В перспектива смятаме, че възстановяване при реалните доходи ще доведе до ръст на продажбите на дребно“, сподели Габриела Дикенс от Pantheon Macroeconomics. „Средните седмични възнаграждения вероятно ще се повишат с темп по-висок от този на инфлацията, който ще бъде ограничен от незначително поскъпване на стоките“.
Данните отразяват ускорението на инфлацията, наблюдавано по-рано. Общата стойност на продажбите нараства с 16,9% в сравнение с февруари 2020 г., преди настъпването на пандемията, но обемите са се свили с 3,1%.