Потребителското доверие в Австралия е отслабнало през ноември, след като Австралийската централна банка започна отново да повишава лихвите си. От друга страна, представителите на бизнеса отчитат подобрение в условията, въпреки че остават притеснени за икономическите перспективи, пише Bloomberg.
Бизнес условията, които измерват продажбите, заетостта и рентабилността, са се подобрили с 1 пункт до 13 пункта през октомври, задържайки се над средното си ниво от началото на годината, показват данните от проучване на National Australia Bank Ltd. във вторник.
Отделни данни от Westpac Banking Corp. пък отчитат, че потребителските нагласи са се влошили с 2,6% до 79,9 пункта, като песимистите значително надделяват над оптимистите. Индексът се движеше в диапазона 78-86 пункта през последната година.
Постоянното разминаване между силно задлъжнелите домакинства в Австралия и нейния корпоративен свят предполага, че фирмите за момента са по-способни да се справят с лихвените повишения от общо 4,25 процентни пункта от май 2022 г. насам. Водещите индикатори за компаниите обаче също отчитат спад през октомври, което вещае лошо развитие за търговския сектор.
„Ноемврийското увеличение на лихвите отново оказа натиск върху семейните финанси и възобнови опасенията както за все по-високите разходи за живот, така и за възможността за допълнителни лихвени повишения“, заяви Матю Хасан, старши икономист в Westpac. „Песимизмът оказва голямо влияние върху нагласите на потребителите за разходите им“.
Проучването на потребителските нагласи е проведено в периода от 6 до 10 ноември и обхваща срещата на Австралийската централна банка на 7 ноември, когато тя повиши основната си лихва до 12-годишен връх от 4,35%, слагайки край на серията си от четири поредни паузи. Увеличението „изтри 6% от доверието по време на седмицата на проучването“, смятат от Westpac.
Централната банка на страната предупреди, че може да е необходимо допълнително затягане, тъй като инфлацията се оказва упорита. Подобно на голяма част от останалите в развития свят, ръстът на цените на услугите в Австралия показва признаци на упоритост на фона на затегнатия пазар на труда и растящите заплати.
„Проучването на потребителските нагласи през ноември подчертава лошите и неравностойни условия в потребителския сектор на Австралия“, заяви Хасан. „Как това се отразява на вътрешното търсене в контекста на силния ръст на населението е нещо, което Бордът ще трябва да обмисли, докато взема решенията си, за да гарантира, че инфлацията се връща към целта“.
При бизнеса условията за търговия и рентабилност са се подобрили, въпреки че доверието е спаднало до минус 2 пункта. Предварителните поръчки са спаднали с 3 пункта, а използването на капацитета се е понижило до 84%.
„Разликата между текущите условия и индикатора за доверие в перспектива остава стабилна - около 10-15 индексни пункта през последната година“, заяви Алън Остър, главен икономист в NAB. „Бизнесът очевидно остава предпазлив по отношение на перспективите пред икономиката въпреки устойчивостта, която наблюдаваме“.