Компанията A.P. Moller-Maersk, която е предвестник за световната търговия, ще съкрати най-малко 10 хил. работни места, за да предпази рентабилността си на пазара на корабни превози, който се очаква да остане слаб поне до 2026 г., предава Bloomberg.
„Ако погледнете поръчките и какво предстои през идните няколко години, мисля, че вероятно попадаме в много вяла и напрегната среда през следващите две-три години“, заяви главният изпълнителен директор на компанията Винсент Клерк в интервю за Bloomberg TV.
Книжата на Maersk поевтиняха с 12% до 10,670 крони (1520 долара), най-ниското ниво от три години насам, в сутрешната търговия на борсата в Копенхаген.
Съкращенията на персонал, които се равняват на 9% от общия брой на служителите на компанията, са породени от по-ниските цени на товарите и нарасналата конкуренция в морския транспорт. Около 6500 от тези позиции вече са закрити, заяви Клерк.
Maersk очаква да спести 600 млн. долара от съкращаването на работните места, съобщи компанията в петък. Базираната в Копенхаген компания планира също да преразгледа програмата си за обратно изкупуване на акции през 2024 г. и намали очакванията си за капиталови разходи през 2023 и 2024 г.
Контейнерните линии отчитат рязък спад на печалбата си след рекордните печалби през 2021 и 2022 г., когато високото търсене на потребителски стоки по време на пандемията в съчетание с ограниченото предлагане на кораби тласнаха нагоре цените на товарите.
Тази година ръстът на световната икономика губи пара и компаниите работят чрез съществуващи наличности за сметка на превозите на нови стоки към Европа и САЩ. В същото време на пазара се оформя свръхпредлагане на плавателни съдове.
Печалбата на Maersk преди лихви, данъци, обезценка и амортизация е намаляла с над 80% до 1,88 млрд. долара през третото тримесечие в унисон с прогнозите на анализаторите.
Световната търговия с контейнери вероятно ще намалее с 0,5% до 2% през тази година, съобщи Maersk. Преди това компанията прогнозираше свиване с между 1% и 4%.
Цените на контейнерите намаляха под нивата преди пандемията. Графика: Bloomberg LP
Сега компанията вижда основната EBITDA за 2023 г. „към долния край“ на обявения преди това диапазон от 9,5 млрд. долара до 11 млрд. долара.
Плановете ѝ за намаляване на капиталовите разходи и за преразглеждане на планираното ѝ обратно изкупуване на акции „вероятно ще бъдат приети негативно“, коментират анализатори от Citigroup в бележка до клиенти. Анализаторите вероятно ще намалят прогнозите си за печалбата на компанията за цялата година със средни едноцифрени числа, допълват те.
Забавянето в индустрията ще бъде по-дълбоко и по-дълго от пазарните очаквания, предупредиха анализатори от Goldman Sachs в изследване от миналия месец и повториха препоръката си за продажба на акции на Maersk. Според Bloomberg Intelligence може да се наложи Maersk да почака до 2025 г., преди печалбата ѝ да нарасне на фона на слабите темпове.
Maersk, която превозва около една шеста от контейнерите в света, се е подготвила за влошаване на обстановката, като се стреми да обвърже много от големите си клиенти с дългосрочни договори, когато тарифите са по-високи, за да смекчи въздействието на нестабилните цени на товарите. Датската компания разширява фокуса си, за да обхване наземната контейнерна логистика, където маржовете на печалба традиционно са по-високи, отколкото при морския транспорт.