На фона на успокояващата се инфлация потребителското доверие в България през есенните месеци тръгва нагоре. Очакванията за ускоряване на инфлацията в следващите месеци обаче се засилват. В същото време е налице известен оптимизъм по отношение на финансовото състояние. Това се вижда от данните на Националния статистически институт (НСИ), публикувани днес.
Общият показател на доверие на потребителите през октомври 2023 г. нараства с 3,3 пункта в сравнение с юли (от -25,5% на -22,2%). При населението в градовете увеличението е 0,5 пункта, а при населението в селата – 9,8 пункта.
През есента мненията на потребителите за настъпилите промени във финансовото състояние на домакинствата през последните дванадесет месеца и очакванията им за следващите дванадесет месеца остават позитивни спрямо предходната анкета.
Показателят на потребителското доверие започна да се отлепва от дъното в началото на тази година, след като в края на 2022 г. негативните икономически и финансови нагласи се засилиха на фона на ускоряващата се инфлация и повишените цени.
Източник: НСИ
През октомври 2023 г. националната статистика наблюдава известна положителна промяна в оценките на потебителите за общата икономическа ситуация в страната през последните дванадесет месеца, в резултат на което балансовият показател се покачва с 6,9 пункта.
Очакванията на живеещите в селата са тази тенденция да продължи и през следващите дванадесет месеца, за разлика от населението в градовете, което е малко по-негативно настроено в сравнение с три месеца по-рано.
Потребителите отчитат, че през последните дванадесет месеца има покачване на потребителските цени и резонно инфлационните им очаквания за следващите дванадесет месеца се засилват.
По отношение на безработицата в страната през следващите дванадесет месеца песимизмът нараства, като мненията на населението и от градовете, и от селата се изместват към по-негативни очаквания.
Последната анкета регистрира леко влошаване на общата оценка на настоящата ситуация да се правят разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба, докато намеренията на потребителите да извършват такива разходи през следващите дванадесет месеца са благоприятни.