Компанията Arçelik, един от най-големите производители на домакински уреди в света чрез марките си хладилници и перални машини Beko, предупреди, че следващата година ще бъде „много тежка“ за пазара на домакински уреди в Европа, тъй като трайно високите цени на енергията и растящите лихви нанасят удар на потребителите, пише Financial Times.
Базираната в Турция Arçelik очаква пазарът на домакински уреди в Европа да се свие с 5% по продажби през 2024 г., коментира главният изпълнителен директор Хакан Булгурлу. Той допълва, че спадът може да достигне 10%, „ако нещата се влошат“.
„Виждам затруднения почти навсякъде в момента в Европа“, отбелязва Булгурлу в интервю за FT и допълва, че „става все по-вероятно и 2024 г. да бъде много тежка“.
Мрачната прогноза на един от най-големите производители на домакински уреди в Европа показва как икономиката на региона понася тежък удар от високите цени на енергията, растящите лихви и охлаждането на търсенето от Китай.
„Прогнозираме много, много нисък [икономически] растеж за Европа като цяло“, коментира Булгурлу. Той посочва Германия като особено слабо място, като отбелязва, че икономическият двигател на Европа „наистина се забавя“.
Федералната статистическа служба на Германия съобщи в понеделник, че най-голямата икономика в Европа се е свила за трето поредно тримесечие, като обърна специално внимание на спада на потребителските разходи на фона на високите лихви.
Големи германски химически компании като BASF и Covestro също предупредиха през последните месеци за забавяне на търсенето на потребителски стоки, след като обявиха значителни спадове на продажбите на химикали, използвани в широка гама от продукти – от пластмаса до козметика и мебели.
Доставките на домакински уреди в Европа са намалели със 7% на годишна база през третото тримесечие по продажби и са били надолу с 10 на сто през 2022 г., сочат данни на базираната в Швеция компания Electrolux, която е конкурент на Arçelik. Electrolux съобщи също за „негативна“ перспектива пред обемите от продажби в Европа за 2023 г. като цяло.
Приходите на Arçelik в Европа остават стабилни на ниво от 787 млн. евро през третото тримесечие на тази година спрямо същия период на миналата година, показват тримесечните данни на компанията. Тя е подкрепена от ръста на приходите в Източна Европа, от повишаването на цените и от подобрения продуктов микс, което е смекчило последиците от резките спадове на продажбите в Западна Европа, отбелязва Булгурлу.
Според него цикълът на ръстове на цените в Европа е приключил. Въпреки това „геополитическите рискове“ са голям източник на несигурност, тъй като бизнесът на Arçelik е чувствителен към цените на суровините. Международният сорт петрол Брент поскъпва с 20% от началото на юни и анализатори казват, че цените на петрола може да нараснат още, ако конфликтът между Израел и „Хамас“ прерасне в по-широк регионален конфликт.
Въпреки затрудненията в Европа Arçelik не се е отказала от сделката, която ще ѝ даде контрола върху бизнеса с уреди за дома на Whirlpool в Европа. ЕС одобри сделката този месец, но Великобритания започна задълбочен преглед на сливането заради опасения, че то „може да намали избора в доставките на перални машини, сушилни, миялни машини и готварски уреди“.
За разлика от европейския пазар търсенето в Турция на уреди за дома е високо тази година, тъй като ускоряването на инфлацията е накарала потребителите да изкупуват бяла техника като инструмент за съхраняване на стойност.
Правителството се опитва да охлади търсенето от потребителите чрез повишаване на лихвите и на данъците, което е част от широка икономическа реформа, започнала след преизбирането на президента Реджеп Ердоган през май. Но Булгурлу отбелязва, че родният пазар на Arçelik все още се представя „изненадващо добре“.
Arçelik е генерирала приходи от 22,4 млрд. турски лири (770 млн. евро) в Турция през третото тримесечие, което е ръст със 121% на годишна база. На база евро приходите са се повишили с 37%, сочат изчисления на FT. Общата оперативна печалба на групата преди финансовите разходи е нараснала със 120% през третото тримесечие до 4 млрд. турски лири, в евро изражение покачването е с 37 на сто.
Булгурлу изразява увереност, че новият икономически екип на Ердоган ще постигне успех в съживяването на икономиката на Турция на стойност 900 млрд. долара и ще върне чуждестранните инвеститори, които избягаха след години на неортодоксални икономически политики. Arçelik емитира доларова облигация на стойност 400 млн. долара през септември, с което стана първата турска нефинансова компания, която продава облигация на международните пазари от януари 2022 г. насам.
Булгурлу коментира, че очаква търсенето от потребителите в Турция в крайна сметка да се забави след влизането в сила на новата икономическа програма. „Ще има голямо забавяне. Ще пострадаме от него, но от друга страна, ще постигнем много по-стабилна икономика“, счита той.
преди 1 година Пазара на потребителски стоки и за дома ,се води като един от устойчивите при кризи ,защото хората потребяват най-нужното им /при счупена пералня,хладилник ,ще се лишат но ще купят нов/,и щом в този сектор се чакат тежки времена ....сметнете какво идва като свиване и на икономиката и на целиа този измислен рай ,който надуха банките и правителствата от 2020 година насам ,с наливането на пари от нищото .. отговор Сигнализирай за неуместен коментар