Инфлацията в британските магазини се е забавила за седми пореден месец, въпреки че е останала двуцифрена и през септември, тъй като потребителите остават затруднени от по-високите разходи за живот, пише Bloomberg.
Годишният темп на растеж на цените се е забавил до 11% през четирите седмици до 1 октомври от 12,2% през август, показват данни на фирмата за изследвания Kantar. Това е най-ниското равнище на инфлацията от повече от година насам, въпреки че то все още влияе на потребителските разходи.
„Инфлацията в супермаркетите все още е доста висока, но потребителите ще се успокоят, като разберат, че тя вече се забавя“, коментира Том Стийл, стратегически директор по наблюдение в Kantar. Това е първият път от миналата година насам, когато цените на някои от основните храни са започнали да намаляват, което допринася за забавянето на общия темп на инфлацията.
Супермаркетите заявяват, че са започнали да понижават цените си там, където това е възможно, като цените на млечните и тестените изделия са спаднали най-много. Инфлацията в британските магазини започна да се забавя от март насам, когато беше на ниво от 17%.
Купувачите все още посещават тези магазини, в които има редовни намаления, за да пестят пари. Продажбите на Lidl са се увеличили с над 15% през последната една година, което е най-бързият темп на растеж в сравнение с останалите магазини. Продажбите на конкурентния супермаркет Aldi са нараснали с 14,9%. Тези на Morrisons обаче са се увеличили с малко над 2%, а растежът на Asda е под 3%.
Tesco Plc повиши прогнозата за печалбата си миналата седмица, тъй като най-големият британски търговец на хранителни стоки заяви, че привлича купувачите си чрез по-строгия си контрол върху цените и собствените си разходи. Цените на Tesco никога не са били по-близки до тези на останалите големи вериги, предлагащи редовно намаления, коментира тогава главният изпълнителен директор Кен Мърфи. Представител на Aldi отхвърли идеята, като каза, че разликата между неговите цени и тези на конкурентите е „такава, каквато е била винаги“.
Хората са се насладили на по-топлото от обичайното есенно време в Обединеното кралство, като обемът на продажбите на сладоледи, бургери и хумус е нараснал със съответно 27%, 19% и 10%, показват данните на Kantar.