Поредицата от държавни преврати в региона Сахел в Африка – най-малко 9 за период от три години, и политическото неразположение в целия континент подтикват към размисъл какво се обърка на континента.
Могат да се изтъкнат безброй фактори - от нарастващото руско влияние до продължаващата корупция. Това обаче са симптоми, а не причини за това, което наистина мъчи континента: икономическо бедствие, пише Bloomberg.
Пълната зависимост от стоките е вредна за целия регион. Разходите по заемите там нарастват до непосилни нива. Китайските заеми и преките чуждестранни инвестиции пресъхват. Наследството от Covid кризата още е видимо. Африканските финансови министри трябва да направят невъзможен избор между плащането на заплатите на държавните служители, поддържането на училищата и болниците отворени и компенсирането на чуждестранни инвеститори.
На хората им е писнало от правителствата, които не успяват да подобрят средата. Ако всичко това се смеси с младо и все по-градско население, което ненаситно използва социалните медии, се получава експлозивен коктейл.
Ако не друго, изненадващо е, че континентът не страда от още по-дълбок социален и политически хаос.
Международният валутен фонд (МВФ) и Световната банка трябва да проведат годишната си среща в Мароко следващия месец, което ще отбележи завръщането на институциите на африканския континент за първи път от 50 години. Идеята е световните лидери да се съсредоточат отново върху региона. Не е ясно обаче дали плановете няма да се променят поради опустошенията край Маракеш, причинени от смъртоносното земетресение миналата седмица.
Измерването на икономическото благосъстояние на континент, толкова обширен и разнообразен като Африка - 54 държави плюс няколко територии, чиято независимост се оспорва - е трудно. Обобщенията и групирането е неизбежно. Резултатът очевидно е несъвършен, но въпреки недостатъците му, нищо не може да се сравни с брутния вътрешен продукт на региона на глава от населението като мярка за просперитет.
По този показател проблемите са видими: БВП на глава от населението в Субсахарска Африка достигна своя връх през 2014 г. от 1936 долара и оттогава е спаднал с над 10% до около 1700 долара. През същия период глобалният БВП на глава от населението е нараснал с близо 15%.
Погледът върху Субсахарска Африка през това икономическо стъкло разкрива сурова истина: социалните и политически проблеми в региона са по-скоро следствие, отколкото причина. Хората вече не чувстват, че се справят по-добре или че децата им ще живеят по-добре.
Рискът от още едно десетилетие на стагнация на личните доходи е реален и това би било ужасяващо за най-бедния континент в света. Африка е особено уязвима, защото голяма част от населението живее под прага на бедността, а започващите тъкмо работа и хората от средната класа са по-крехки, отколкото другаде, и се лашкат между свързването на двата края и безпаричието.
Както Мтули Нкубе, сега финансов министър на Зимбабве, каза преди няколко години, когато беше главен икономист в Африканската банка за развитие, статутът на средната класа в Африка не е еднопосочен, а по-скоро „въртяща се врата“. За мнозина тази врата продължава да се върти и постоянно тласка семействата обратно към бедността.
преди 1 година До: zelka007, Зелков, забравих за постижението - УК си 'би камшика' :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: zelka007, мно'о добре клинчиш, Зелков. И какво е направено в ЕС за последните 10г. Дай поне едно значимо постижение. АМИ - нема. Освен че щели сме да ядеме скакалци и нек'ви други 'идеи'. Това го констатирам със съжаление, НО като се замисля, какво се случи от 2013г досега?... А завод за електрички Киро(простото) щеше да прави в Ловеч, него питай. Този на Гришата доникъде не стигна(ама и той беше китайски, не европейски) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: doba ... ааааххххааааа ... Марокоооооо ... румънски завод за коли в Марокоооооо ... и викаш пропуснато десетилетие в Европа ?! ти през това време имаш ли си на идея колко производствени съоръжения са построени в Европа ?! и то само за коли ?! а колко други европейски производители колко други завода са вдигнали по света ?! и тук можеш лично да благодариш на Бащицата , че сме единствената държава в ЕС без завод за коли !! изисква се талант за това !! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: zelka007, Зелков, Зелков, това беше и преди 10г. Само че в момента сума и модели на Дачия се сглабят в Мароко, което преди 10г го нямаше. И не само... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: doba ... аве ... ти в аптеката европейски или африкански лекарства купуваш ?! европейска или африканска кола караш ?! с европейски или африкански самолет летиш ?! европейците ли финансират и строят електроцентрали на африканците или африканците финансират и строят в Европа ?! метеорологичните сателити в околоземна орбита са направени от африканци и качени с африкански ракети или са европейски и качени с Ариана 5 ?! помогни ми , че нещо не се ориентирам в упражнението ти по философия ?! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Не е в Африка, в ЕС е загубеното време... отговор Сигнализирай за неуместен коментар