Японската икономика се е разширила много по-бързо от очакваното през периода април-юни, тъй като активният износ на автомобили и туристическите посещения са помогнали да се компенсира по-бавното възстановяване на потреблението след пандемията, предаде Ройтерс.
Брутният вътрешен продукт (БВП) на Япония е нараснал с 6,0% на годишна база през второто тримесечие, а спрямо предходния тримесечен период повишението е с 1,5%, което е много повече от средните оценки за 0,8% в анкета на Ройтерс и води до рекордно висок БВП.
Това е най-бързото разширяване от последното тримесечие на 2020 г. насам, като за сравнение ревизираните данни показват разширяване от 3,7% за периода януари-март.
Графика: Bloomberg
Макар че тези данни за БВП носят известно облекчение за централните банкери, които се стремят да балансират икономическия растеж с устойчива инфлация, те прикриват слабостта в сектора на домакинствата.
Марсел Тилиант, ръководител на Азиатско-Тихоокеанския отдел в Capital Economics, заявява пред Ройтерс, че е малко вероятно стимулираният от износа растеж да се запази.
"Макар че износът на капиталови стоки се възстанови през юни, тъй като най-големите спадове на чуждестранните инвестиции вече са зад гърба ни, не очакваме енергично възстановяване", коментира Тилиант.
Частното потребление, което съставлява повече от половината от икономиката, е спаднало с 0,5% на тримесечна база през периода април-юни, тъй като повишаването на цените е засегнало продажбите на храни и домакински уреди.
През второто тримесечие японският износ е нараснал с 3,2% благодарение на експорта на автомобили и входящия туризъм, докато капиталовите разходи са останали без промяна.
Японските производители на автомобили се възползваха от по-слабата йена, която помогна за увеличаване на печалбите на фона на спадащите продажби в Китай и все по-трудното преминаване към електрически превозни средства.
Силното търсене в САЩ и Европа също подкрепи износа, а бумът на чуждестранните туристи след COVID даде на икономиката така необходимия попътен вятър.
Този тласък на външното търсене, или на нетния износ, е допринесъл с 1,8 процентни пункта за растежа през второто тримесечие. Същевременно вътрешното търсене е намалило растежа с 0,3 процентни пункта.