Ръководителят на най-големия доставчик на автомобилни части в Европа Bosch призова европейските правителства да отделят повече време за подобряване на конкурентоспособността на ЕС вместо да се съсредоточават върху рисковете, пред които компаниите са изправени, правейки бизнес в Китай, пише Financial Times.
Призивът от Щефан Хартунг, който е начело на Bosch от миналата година, беше отправен в момент, когато европейските столици стават все по-притеснени заради експозицията на компаниите от региона към Китай на фона на влошаването на отношенията на суперсилата със Запада.
По-рано този месец Германия предупреди компаниите си да намалят зависимостта си от Пекин, след като прие първата си стратегия за Китай, и подчерта, че правителството няма да плати сметката, ако те станат жертва на нарастващия геополитически риск.
В отговор на въпрос за намаляването на риска от Китай Хартунг заяви: „Какво правим за единния пазар в Европа? Това в последно време не се обсъжда много“.
Правителствата трябва да се стремят към подобрения на единния пазар, „ако ние, като европейци, искаме да бъдем конкурентоспособни“, каза Хартунг в интервю в централата на германската компания в Щутгарт.
Той посочи бюрокрацията, пред която са изправени компаниите в 27-те страни членки на ЕС. „В много области откриваме бариери между страните и отношения на внос-износ, които… понякога всъщност са по-лоши, отколкото когато правим бизнес извън Европа“, допълни Хартунг.
Частната компания Bosch е сред най-големите работодатели в ЕС и миналата година е постигнала около половината от приходите си от продажби на стойност 88,2 млрд. евро извън Европа. Наред с бизнеса с доставки на автомобилни части, най-големия и основен двигател на печалбите му, Bosch произвежда и редица други продукти, включително домакински уреди.
Според Хартунг намаляването на риск не е добър термин, защото звучи много лесно и допълни, че „не можеш да намалиш риска, като се изолираш“.
Но той каза още, че вниманието по темата поне означава, че политици в Европа обмислят по-широкия въпрос за това „какви в действителност са интересите на компаниите ни“.
Докато светът се насочва към електромобили, европейската автомобилна индустрия се опитва да е в крак с глобалната надпревара, в която Китай е голям играч.
Миналата година Bosch съобщи, че ще задели 2 млрд. евро в повторно обучение на своите над 400 хил. служители, за да ги подготви по-добре за прехода към ерата на електромобилите. По-рано този месец Bosch обяви планове да инвестира 2,5 млрд. евро във водородна технология.