Германската индустрия намира нови начини за пренос на товари – от въглища до химикали, докато все по-честите ниски нива на водата на Рейн засягат най-голямата икономика в Европа, предава Ройтерс.
Реката, дълга 1230 км, е търговската артерия за 80% от вътрешния пренос на стоки в германската икономика, включително суров петрол и природен газ.
Но след продължителни периоди на ниски нива на водата през 2018 г. и 2022 г., сега те отново са твърде ниски в части от реката, за да могат товарните кораби да плават пълни до краен предел, когато могат да пренасят товари, колкото 150 ТИР-а.
В Кауб, критична точка за корабите по Рейн, водата намаля до най-ниското си ниво от началото на годината по-рано тази седмица.
Миналата година по германските реки са били пренесени 182 млн. метрични тона стоки, което е спад с 6,4% спрямо 2021 г. и най-ниското ниво след обединението на Германия.
Докато Южна Европа е в плен на крайни горещини, Федералната служба по корабоплаване и хидрология очаква низходящата тенденция да продължи.
Водата в критично важния участък на Рейн Кауб спадна до най-ниското си ниво от началото на годината на 24 юли. Графика: Ройтерс
Германският химичен производител Covestro пренася над 30% от крайните си продукти и приема мнозинството от суровините си за производство по Рейн.
„Климатичните промени и все по-честите ниски нива на водата са значително предизвикателство за Covestro и за други компании“, коментира Уве Арндт, който отговаря за преноса на стоки и суровини по Рейн в Covestro.
Затова компанията е наела два кораба, способни да плават в ниски води, за да снабдява клиентите си със солна киселина, дори когато нивото на Рейн в Кьолн спадне до 0,40 м.
На около 260 км надолу по реката BASF също започнала да използва кораб, плаващ в ниски води, за да снабдява хъба си в Лудвигсхафен, който получава около 40% от суровините си по Рейн.
В случая на запалимите и токсични химикали реката често е единственият жизнен вариант за транспорт.
Но заради нивата под един метър в Кауб традиционните кораби трябва да намалят товарите си с над 50% до под 1500 метрични тона, съобщава корабният кооператив DTG.
При ниво на реката между 100 см и 40 см корабите трябва да намалят товарите си поне наполовина. При ниво под 40 см по-голямата част от корабния трафик спира. Графика: Ройтерс
Но новият танкер за ниски води на BASF, Stolt Ludwigshafen, може да превозва товари от 2300 тона и да преминава през ултраниски нива на водата в Кауб от 30 см.
Вицепрезидентът на BASF Барбара Хойер заяви, че водещата химическа компания в света зависи от Рейн, тъй като повечето втечнени суровини, включително суровият нефт, се превозват по реката.
„Полагаме големи усилия, за да поддържаме производството и е много трудно да пренасяме тези обеми“, отбеляза тя.
Thyssenkrupp, която обяви форсмажорни обстоятелства при пресъхването на Рейн през 2018 г., тъй като вече не получаваше достатъчно суровини, е наела дългосрочно влак, който може да доставя всеки ден около 3000 метрични тона въглища, необходими за производството на стомана.
Артерия на икономиката
Последиците от ниските нива на водата не са ограничени само до големите компании. Брутният вътрешен продукт на Германия се сви с 0,4% през 2018 г. заради забавянето на трафика по Рейн.
По правило, ако нивата на водата в Кауб спаднат под 78 см в 30 последователни дни, какъвто беше случаят през 2022 и 2018 г., индустриалното производство намалява с 1%, сочат изчисления на Института за световна икономика в Кил.
Deutsche Bank, която вече очаква германската икономика да отбележи спад от 0,3% през 2023 г., счита, че продължителен период на ниски нива на водата може да забавят възстановяването на страната от рецесия.
Но членът на борда на директорите на DTG Роберто Спранци коментира, че търсенето на корабен пренос на товари намалява в унисон с по-слабата икономическа дейност, затова последиците от ниските нива на водата може да са по-управляеми от предходни години.
Печеливши и губещи
За индустрията маржовете на печалбата се свиват заради по-високите разходи за корабоплаване и цените за наемане на кораби, плаващи в ниски води.
Но логистичните компании се възползват от растящото търсене на кораби, приспособени към по-ниски нива на реката.
„Очакваме, че заради климатичните промени крайните явления по река Рейн ще се случват по-често“, коментира Майкел Уйтевал, генерален мениджър на компанията Stolt-Nielsen.
Тя преговаря с редица клиенти с обекти на или близо до Рейн за кораби, плаващи в ниски води, и съобщава, че компаниите са притеснени за целостта на веригите си за доставка.
Германската HGK Shipping, подразделение на общинската комунална компания в Кьолн, изгражда три такива кораба за клиенти, включително за глобалната компания за търговия със зърно Archer-Daniels-Midland.
Главният ѝ изпълнителен директор Щефан Бауер съобщи, че енергийните, химическите и стоманодобивните компании имат ограничени алтернативи за пренос на големи обеми от суровини.
„Има недостиг на капацитет, инфраструктура и служители в краткосрочен и средносрочен план за цялостно пренасочване към железопътен и шосеен транспорт“, отбеляза той.
Химическата компания Evonik, която също използва кораби, плаващи в ниски води, коментира, че германската железопътна система се нуждае от значително модернизиране и че водещата индустриална страна не може да разчита на второкласна железопътна мрежа.