Потребителското доверие във Великобритания отчита спад за пръв път от шест месеца, прекъсвайки бързото възстановяване на настроенията, тъй като реалността на растящите цени се превръща в заплаха за финансите на домакинствата, съобщава Bloomberg.
Консултантската компания GfK заяви, че данните ѝ показват спад на доверието с 6 пункта до -30 пункта през юли. Това е най-острото понижение от 15 месеца и най-ниското ниво от април. Икономистите очакваха по-лек спад до -25 пункта.
Растящите лихви заедно с инфлацията, която остава почти четири пъти по-висока от целта на Английската централна банка от 2%, намаляват покупателната сила на потребителите. Това може да сигнализира забавяне на икономиката през следващите месеци.
„Реалността започва да удря и докато хората продължават да се затрудняват да свържат двата края, потребителите ще намаляват разходите“, коментира директорът по клиентските стратегии GfK Джо Статън. „Това е лоша новина. Хората усещат икономическо бреме“.
Данните на GfK показват опасения за личните финанси и общата икономическа ситуация, като нивата на доверието намаляват през последната година, а има очаквания, че тенденцията ще продължи.
Отделно проучване на Recruitment and Employment Confederation (REC) показа, че броят на обявите за работа все още расте въпреки помръкващите перспективи пред икономиката.
REC е вписала 2,2 млн. активни обяви за работа през седмицата до 9 юли, което е с 53,3% повече спрямо същата седмица преди година, а новите обяви са се увеличили с 8,6% през същия период.
“Компаниите изпитват трудности да запълват позициите“, казва Нийл Карбъри, главен изпълнителен директор на REC.