Настроението на потребителите в Германия е на най-високото си ниво за последната година главно поради подобрените перспективи за икономиката и доходите.
Барометърът за потребителския климат за май се е повишил с 3,6 пункта до минус 25,7 пункта, както обявиха в сряда пазарните изследователи от GfK за месечното си проучване сред 2000 потребители. Седмото поредно увеличение бележи най-високото ниво от април 2022 г. насам.
„След като увеличението през предходния месец беше доста слабо, през този месец потребителските нагласи отново се повишават по-значително", заяви експертът на GfK Ролф Бюркл. „Въпреки това стойността все още остава под нивото отпреди пандемията преди около три години".
Основният двигател на новата тенденция е фактът, че хората са по-позитивно настроени за бъдещото си финансово положение. Очакванията за тези доходи се увеличават за седми пореден път, като за първи път се връщат на нивата отпреди войната в Украйна. Това се дължи главно на по-умерените цени на енергията. Освен това съществуват различни правителствени програми, които компенсират - поне частично - високите цени на енергията както за домакинствата, така и за фирмите.
„Заедно с очакваното увеличение на доходите по колективните трудови договори все повече домакинства предполагат, че първоначалните очаквания за високи загуби на покупателна способност заради инфлацията ще бъдат много по-леки", смятат пазарните изследователи от GfK.
Потребителите оценяват по-добре и икономическите перспективи. Достигайки 14,3 пункта, този показател вече е доста над дългосрочната си средна стойност от 0 пункта. Съвсем наскоро водещите институти за икономически изследвания повишиха икономическите си прогнози за Германия. За тази година те очакват ръст на брутния вътрешен продукт от 0,3%, след като през есента бяха предвидили спад от 0,4%.
Потребителите са станали по-склонни да правят по-големи покупки. „Въпреки увеличенията нивото на склонност към потребление понастоящем все още е по-ниско, отколкото по време на двете свързани с пандемията блокирания през пролетта на 2020 г. и в края на 2020 г./началото на 2021 г.", се казва в доклада. „Много домакинства все още не са спокойни, особено защото сметките за изминалия отоплителен период вече са дължими и тук могат да се очакват значително по-високи разходи“.
Готовността за покупка се подкрепя преди всичко от стабилния пазар на труда, поясняват от GfK.