Британските търговци на дребно отчетоха ръст на разходите около Деня на майката през март през иначе слаб период на продажби, когато натискът върху разходите за живот и необичайно влажното време оставиха потребителите у дома, съобщава Ройтерс.
В доклад от вторник British Retail Consortium (BRC) заяви, че членовете на организацията – предимно големи вериги магазини и супермаркети – са отчетели увеличение от 5,1% на годишна база на продажбите на дребно през март, което е малко под ръста от 5,2%, отчетен през февруари.
В реално изражение това представлява остър спад на обема закупени стоки, тъй като инфлацията при потребителските цени през февруари достигна 10,4%, показаха последните данни.
Сравнимите продажби, които не отчитат промените в търговските площи, са се увеличили с 4,9% - без промяна спрямо февруари.
„Макар че най-влажният март от над 40 години забави ръста на продажбите при модата, градинарството и продуктите „Направи си сам“, Денят на майката разведри продажбите за месеца“, казва главният изпълнителен директор на BRC Хелън Дикинсън.
Денят на майката бе отбелязан на 19 март във Великобритания тази година и в последната минута са били купувани бижута, парфюми и цветя, казва BRC.
Британските потребители са под натиск от над година от високата инфлация, която задмина ръста на заплащането за почти всички работници. Миналия месец правителството прогнозира, че домакинствата са в най-голямото двугодишно свиване на стандарта на живот, откакто започват да се водят сравнимите данни през 50-те години на миналия век.
Barclays съобщи, че разходите за потребителски кредитни и дебитни карти през март са били с 4% по-високи в сравнение с година по-рано, което е спад спрямо ръста от 5,9% през февруари.
Разходите за комунални услуги са били с 39% по-високи на годишна база, отразявайки по-високите цени на енергията и студения март. Разходите в ресторантите са намалели с 5,6%, подобренията в дома – с 6,6%, а разходите за облекло – с 3,4%, най-големият спад от шест месеца, посочва Barclays.
Търговците на дребно, пъбовете и ресторантите, които се надяват на тласък заради разходите на британците, празнуващи коронацията на крал Чарлз следващия месец, също може да бъдат разочаровани.
Само 35% от британците планират допълнителни разходи, за да отбележат официалния празник, като 11% очакват да купят допълнителна храна и напитки, за да забавляват гостите, а 8% възнамеряват да похарчат повече в пъбове, които ще имат удължено работно време, каза Barclays.