IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Фабричното производство в Япония се свива, но продажбите на дребно растат

Това създава смесено начало за евентуалния бъдещ гуверньор на централната банка

11:03 | 28.02.23 г.
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg
Снимка: Bloomberg

Фабричното производство в Япония се е свило през януари за първи път от три месеца , ударено от глобално забавяне и регионални празници. Продажбите на дребно обаче задминаха очакванията, създавайки смесен образ за номинацията за гуверньор на Японската централна банка Казуо Уеда, съобщава Bloomberg.

Индустриалното производство се е свило с 4,6% спрямо декември, посочи министерството на индустрията във вторник, което е под прогнозата на икономистите. Автомобилите, автомобилните части и машините за производство на чипове са повели спада. Намаляващото световно търсене и празниците около китайската Нова година в Азия са натежали на производството, но в същото време са подсилили туризма в Япония.

Отделни данни показаха, че продажбите на дребно в страната са се повишили над прогнозата до 1,9% през януари на месечна база. Дрехите и автомобилите са основен двигател на увеличението.

Смесените резултати предполагат, че централната банка ще продължи с повишено внимание, тъй като пътят на възстановяване на Япония остава неясен. През втория ден на изслушването си пред парламента Уеда заяви, че е уместно хлабавата парична политика да се запази. Той ще поеме ръководството на централната банка от април, ако бъде одобрен.

„При тези икономически обстоятелства Уеда ще започне внимателно“, коментира икономистът Такеши Минами от Norinchukin Research Institute. “Не мисля, че ще направи големи ходове, като премахването на контрола върху кривата на доходността. Той внимателно ще следи дали цените ще спаднат, както се очаква“.

Слабият старт на първото тримесечие показва, че Япония все още има да извърви дълъг път, докато се възстанови напълно от пандемията. Брутният вътрешен продукт на страната се завърна към растеж миналото тримесечие, но сигнализира известна слабост. Данните показаха, че бизнесите съкращават разходите си на фона на засилващите се опасения около световната икономика.

Положителното е, че продажбите на дребно в страната са се увеличили с 6,3% на годишна база, което е над темпа на инфлацията – сигнал, че потреблението остава сравнително стабилно въпреки удара от растящите цени.

„Силните данни за продажбите на дребно са силно свързани с разходите на пристигащите туристи“, коментира Минами. „Не мисля, че японските туристи харчат толкова много“.

Около 1,5 млн. души са посетили Япония през януари, което е най-големият поток от три години.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:04 | 28.02.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Икономика и макроданни виж още

Коментари

Финанси виж още