Активността в китайския сектор на услугите е намаляла през декември миналата година, когато нарасналият брой новозаразени с коронавирус нанесе удар върху търсенето, показа частно проучване в четвъртък, въпреки че темпът на скорошните понижения се е забавил, докато бизнес нагласите достигнаха 17-месечен връх, пише Ройтерс.
Индексът на мениджърите по поръчките (PMI) за услугите на Caixin/S&P Global е нараснал от 46,7 пункта през ноември до 48 пункта през декември, но е останал под границата от 50 пункта, разделяща повишение от понижение, за четвърти пореден месец.
В началото на декември Китай рязко започна да разхлабва строгите си противоепидемични мерки след редки протести срещу ограниченията, което обаче доведе до ръст на заразените.
Ударът, нанесен върху бизнеса вследствие влошаването на пандемичната обстановка, достигна и до сектора на услугите, като отразява подобна тенденция, налице и при официалния PMI индекс, публикуван миналата седмица.
Компаниите в проучването отчитат спад в продукцията и новите поръчки за четвърти пореден месец през декември, когато външното търсене се е свило.
Въпреки това анкетираните фирми имат оптимистични очаквания за възстановяването през следващите 12 месеца, благодарение на разхлабването на противоепидемичните мерки, като индексът на нагласите достигна 17-месечен връх.
През декември компаниите са продължили да уволняват служители и да покачват цените си.
Пекин пое ангажимент да се фокусира върху стабилизирането на икономиката през 2023 г. и да подсили промените в политиките с цел омекотяване ефекта от ръста на положителните случаи.
„Това изисква не само завишени социални очаквания и увереност в развитието, но и различни политики, които да работят в тандем за стабилизирането на пазара на труда и за ефективното увеличаване на разполагаемия доход на домакинствата“, коментира Уан Джъ, старши икономист в Caixin Insight Group.
Общият PMI индекс, обединяващ данните за производство и услуги, достигна 48,3 пункта през декември, след като месец по-рано бе 47 пункта.